۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
در سازمان بنادر و دریانوردی تصویب شد:

اختصاص اعتبار برای خارج سازی شناورهای مغروقه اروندرود

مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر از تصویب تخصیص مبلغ 625 میلیارد ریال به منظور خارج سازی 39 فروند شناور مغروقه در آبهای اروندرود، ظرف مدت 30 ماه خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۹۵۸
اختصاص اعتبار برای خارج سازی شناورهای مغروقه اروندرود عادل دریس در گفتگو با خبرنگارمانا گفت: در راستای ادامه پروژه شناورسازی مغروقه های رودخانه اروند رود توسط پیمانکاران بخش خصوصی، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص مبلغ 625 میلیارد ریال به این پروژه مصوب شد.
وی افزود: از آنجا که تامین این میزان اعتبار به تنهایی از عهده سازمان بنادر و دریانوردی خارج است، لذا بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شده است علاوه بر سازمان بنادر و دریانوردی، بخش دیگری از اعتبارات مورد نیاز برای خارج سازی مغروقه ها از محل اعتبارات ملی و نیز کمک های مالی سازمان منطقه آزاد اروند رود تامین شود.
مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهربا اشاره به برگزاری مناقصه از سوی سازمان بنادرو دریانوردی خاطر نشان کرد: با تامین اعتبار مورد نیاز برای خارج سازی مغروقه ها، سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به برگزاری مناقصه ای کرد که در نهایت یک شرکت داخلی موفق شد برنده این مناقصه شود.
این مقام مسئول در استان خوزستان با اشاره به برآورد زمانی حداکثر 30ماه برای عملیات خارج سازی مغروقه ها تصریح کرد: بر اساس این مناقصه، این شرکت باید در این مدت زمانی، اقدام به خارج سازی 39 فروند شناور مغروقه درآبهای اروند رود  کند.
مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان ساخت: عملیات شناور سازی 39 فروند شناور مذکور با هماهنگی کمیته حقوقی اروند رود مستقر در وزارت امورخارجه که وظیقه هماهنگی با مقامات عراقی را در این خصوص عهده دار است، انجام می شود.
دریس با اشاره به صدور مجوزهای لازم اذعان داشت: در حال حاضرمجوزهای لازم برای خارج سازی مغروقه ها ازسوی کمیته حقوقی اروند رود مستقر در وزارت امور خارجه صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه پیمانکار مربوطه عملیات اجرایی تجهیز کارگاه برای شروع پروژه را آغاز کرده است، بیان داشت: بر اساس بودجه تصویب شده و اعلام قول همکاری برای حمایت های ملی از این پروژه، سازمان بنادر و دریانوردی به پیمانکار مربوطه تعهد مالی داده است.
این مقام مسئول در استان خوزستان تصریح کرد: علاوه بر خارج سازی این 39 فروند شناور تعیین شده، از ابتدای سال جاری عملیات خارج سازی چهار فروند مغروقه دیگر از اروند رو نیز آغاز شده است.
وی با بیان اینکه دو فروند از این شناورها هم اکنون خارج سازی شده است، تاکید کرد: عملیات خارج سازی دو فروند شناور مغروقه دیگر نیز در حال انجام است.
دریس در ادامه گفته های خود یادآور شد: تا کنون 35 فروند شناور از آبهای اروند رود و 125 فروند شناور مغروقه از آبهای رودخانه کارون خارج سازی شده اند.
وی با بیان اینکه با خارج سازی 39 فروند شناور مذکور، تعداد شناورهای مغروقه ایرانی در آبهای اروند به 18 فروند خواهد رسید، بیان کرد: از این تعداد سه فروند شناور مغروقه در آبراه وسط اروند رود و 15 فروند شناور دیگر در آبهای ساحلی کشور عراق قرار گرفته اند.
مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر، خارج سازی این شناورها را به دلیل قرار گرفتن در محدوده آبهای عراق نیازمند انجام هماهنگی های لازم توسط کمیته حقوقی اروند رود در وزارت امور خارجه عنوان کرد و گفت: هنوز به طور دقیقی اطلاعی در خصوص اینکه آیا تمام این شناورها ایرانی هستند یا خیر؟ در دست نیست و اثبات آن نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
به گفته دریس، هم اکنون کمیته حقوقی اروند رود مستقر در وزارت امور خارجه در حال پیگیری های لازم جهت اخذ مجوزهای لازم برای خارج سازی شناورهای مغروقه متعلق به ایران در ساحل عراق است که امیدواریم این امر در آینده نزدیک تحقق یابد.
این مقام مسئول در استان خوزستان گفت: پس از اخذ مجوزهای لازم، بلافاصله مناقصه خارج سازی این شناورها نیز از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس مفاد 1975 هر گونه فعالیت در اروند رود مستلزم انجام هماهنگی ها بین دو کشور عراق و ایران است، لذا در خصوص خارج سازی شناورها نیز همواره این هماهنگی ها با مقامات عراقی از سوی وزارت امورخارجه صورت می گیرد.
مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص وضعیت شناورهای مغروقه پس از خارج سازی گفت: با توجه به اینکه این شناورها بیش از 30 سال است که در اعماق آب قرار گرفته اند، لذا به هیچ عنوان قابلیت استفاده مجدد را ندارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار