روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

ظرفیت شناورهای کانتینری به 20 میلیون TEU رسید

موسسۀ تحقیقاتی کلارکسون از افزایش ظرفیت ناوگان کانتینریِ دنیا و گذر از مرز 20 میلیون TEU در هفتۀ جاری خبر داد که حاکی از رشد قابل توجهی در این بخش است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۷۹۲۱
ظرفیت شناورهای کانتینری به 20 میلیون TEU رسید
به گزارش گروه بین الملل مانا، افزایش ظرفیت کانتینری و گذر آن از مرز 20 میلیون TEU حاکی از تحویل شناورهای بسیار بزرگ به ناوگان کانتینری طی سال های اخیر است؛ این درحالیست که نباید نقش شناورهای فیدری را نیز در شبکۀ حمل و نقل کانتینری نادیده گرفت.
بر اساس این گزارش، الگوهای سرمایه گذاری در بخش ساخت شناورهای جدیدِ کانتینری در سال جاری میلادی و تاکنون در مقایسه با سال گذشتۀ میلادی با تغییراتی همراه بوده است؛ به گونه ای که، در نیمۀ نخست سال 2016 میلادی سرمایه گذاری در بخش شناورهای کانتینری بسیار محدود بود و به ظرفیت 75 هزار TEU رسید که در مقایسه با ظرفیت دو میلیون و 200 هزار TEU در مدت مشابه سال گذشته، می توان این تغییرات را مشاهده کرد.
این گزارش در ادامه و با اشاره به امضای 36 قراردادِ سفارش شناورهای جدید در شش ماه نخست سال 2016 میلادی افزود: سفارش ساختِ تمام این شناورها به ظرفیت سه هزار و 300 TEU یا کمتر محدود شد. همچنین تعداد 104 فروند شناور با ظرفیت کمتر از سه هزار TEU در سال 2013 میلادی، 85 فروند در سال 2014 و 94 فروند در سال 2015 سفارش داده شد. 
بر همین اساس و آمار مذکور، روندی کند و ثابت در بازار شناورهای کانتینری کوچک را شاهد هستیم اما با توجه به گراف، تمرکز اصلی طی سالهای اخیر بر ظرفیت شناورها بوده است به نحوی که تنها با یک شکاف در سفارش شناورهای بزرگتر، بخش شناورهای فیدری نیز نقش مهمی در این بازار دارند.
این گزارش ادامه داد: برای افراد غیرکارشناس، سرمایه گذاری در بخش شناورهای فیدری با امنیت بیشتری همراه است. اما این نکته را نباید از خاطر برد که شبکۀ خطوط کشتیرانی جهانی ترکیبی از تمام شناورها با سایزهای مختلف است؛ این در حالیست که به وضوح می توان تمرکز سرمایه گذاری در سال های اخیر را بر شناورهای بزرگ دید.
بیش از80 درصد از شناورهایی که از سال 2010 میلادی تاکنون در دفتر سفارشات ثبت شده اند، به شناورهایی با ظرفیتِ هشت هزار TEU و یا بالاتر اختصاص داده شده است. بر همین اساس، روند راکد سفارش کانتینرهای کوچکتر و با سایز متوسط، موضوع شگفت انگیزی نیست.
بنابراین گزارش، به نظر می رسد الزاماتی جدی برای ساخت شناورهای با ظرفیت کمتر را نیز در آینده شاهد باشیم. سفارش ساخت شناورها با ظرفیت کمتر از سه هزار TEU محدود است و حدود 10 درصد از ظرفیت ناوگان کانتینری را دربرمی گیرد که در مقایسه با 33 درصد از سفارش ساخت شناورها با ظرفیت بالای هشت هزار TEU و شناورهای مدرن بسیار کمتر است.
این گزارش در پایان و ضمن اشاره به محدودیت های حاکم بر شبکۀ کانتینری افزود: ساخت شناورهای بزرگتر در بازار جهانی کانتینر با کاهش همراه خواهد بود و در سال های آتی فعالیت های بیشتری در بخش شناورهای فیدری صورت خواهد گرفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار