روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
رئیس سازمان شیلات :

میزان برداشت آبزیان در ایران برعکس تمام دنیاست!

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه آبزی‌پروری 60 درصد از مجموع تولید آبزیان دنیا را شامل می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که ما در کشورمان این نسبت را به طور عکس داریم و حدود 60 درصد از کل برداشت آبزیان ما از دریاها بوده است.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۶۷۸۰۹
میزان برداشت آبزیان در ایران برعکس تمام دنیاست!به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، حسن صالحی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بندرعباس، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان، عمان و کویت در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم برای تولید ماهی و میگو در دریا و در مزارع ساحلی سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ما نیز باید با توجه به سواحل وسیع و فراوانی که در جنوب کشورمان و جزایر داریم، در این رقابت حضوری مقتدرانه پیدا کنیم، افزود: در حوزه شیلات ظرفیت‌های ناشناخته فراوانی وجود دارد که سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند توان صادراتی کشورمان را افزایش و درآمدزایی کلانی بخصوص برای استان‌های ساحلی در بر داشته باشد.
صالحی با اشاره به اینکه اولویت‌های مهم ما در سواحل توسعه پرورش ماهی و میگو در قفس در درون دریاست، تاکید کرد: کشورهای مختلف جهان در این زمینه آماده همکاری و توسعه سرمایه‌گذاری با ایران هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رساندن میزان صادرات محصولات شیلاتی کشورمان به یک میلیارد دلار در سال طی 10 سال آینده، یکی از اهداف بزرگ شیلاتی کشور است، گفت: دستیابی به این مسئله می‌تواند جایگاه این بخش را در حوزه صادرات غیرنفتی کشورمان استحکام بخشیده و ارزآوری این بخش را تقویت کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: 70 درصد ماهیانی که از اعماق 200 متری دریاها صید می‌شوند از فانوس ماهیان هستند و 20 درصد را نیز ماهیان یال اسبی تشکیل می‌دهند که برای هر دو محصول بازار صادراتی خوبی وجود دارد.
وی یکی از اولویت‌های مهم کشورمان را در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی، فرآوری محصولات صید شده عنوان کرد و گفت: حدود 100 هزار تن از صید ساردین ماهیان در کشورمان پودر می‌شود و ما به دنبال گسترش فعالیت‌ها برای استفاده انسانی از این نوع ماهی هستیم.
صالحی با بیان اینکه باید به دنبال برداشت فانوس‌ماهیان از اعماق بیش از 200 متری از سطح دریا باشیم به طوری که بتوانیم سهم خودمان را از این منابع بسیار بزرگ افزایش دهیم، گفت: این بخش توان صادراتی بالایی دارد که رقابت بر سر برداشت از آنها آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: عمانی‌ها هم‌اکنون با نروژی‌ها برای برداشت فانوس‌ماهیان و ماهی‌های یال اسبی برنامه‌های وسیعی را آغاز کرده‌اند و دیگر کشورهای منطقه نیز در این زمینه وارد میدان سرمایه‌گذاری شده‌اند و ضروری است تا ما با گسترش سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی کشورمان، امکان برداشت از این منابع عظیم خدادادی را فراهم کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار