روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

مرجان های جزیره هندورابی منتقل می شوند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مرجان های جزیره هندورابی به منظور اجرای پروژه های گردشگری این جزیره از کنار اسکله به مکان دیگری منتقل می شوند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۶۴۲
مرجان های جزیره هندورابی منتقل می شوندپروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به طرح توسعه گردشگری دریایی در جزیره هندورابی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: متاسفانه قبل از آغاز شروع پروژه های توسعه ای در جزیره هندورابی توسط سازمان منطقه آزاد کیش، هیچ گونه استعلامی در خصوص موارد زیست محیطی این جزیره گرفته نشده است.                                                                                                        
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دلیل این امر را تحت پوشش بودن جزیره هندورابی توسط سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: متاسفانه این اقدام سازمان منطقه آزاد کیش باعث شده تا بدون رعایت موازین زیست محیطی نسبت به برخی ساخت و سازها در هندورابی اقدام شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد امکانات مناسب گردشگری در این جزیره مشخص شده است و پروژه ها وارد عملیات اجرایی شده اند، تاکید کرد: سرمایه گذار مطالعات لازم برای ایجاد امکانات گردشگری در جزیره هندورابی را انجام داده و طرح خود را به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه داده و این طرح گردشگری نیز برای دریافت مجوزهای زیست محیطی به سازمان محیط زیست ارائه شده است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ایجاد گردشگری در جزیره هندورابی مستلزم فراهم کردن شرایطی است که کاملاً مطابق با شرایط زیست محیطی جزیره باشد.                                                                                
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تاکید کرد: اخذ مجوزهای لازم زیست محیطی از سوی سازمان محیط زیست به منظور ادامه پروژه های گردشگری جزیره هندورابی نیازمند، انتقال مرجان ها از کنار اسکله به مکان دیگری است.                 
وی اذعان داشت: این پروژه باید زیرنظر کارشناسان محیط زیست و با تامین اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد کیش صورت گیرد.
فرشچی با اشاره به اینکه به زودی ظرف کمتر از دو هفته آینده به منظور بازدید از چگونگی روند ادامه پروژه ساخت و ساز در جزیره هندورابی بر اساس موازین زیستی محیطی، سفری به این جزیره خواهیم داشت.                                       
وی با بیان اینکه هم اکنون فصل مناسب برای ساخت و ساز در سواحل محسوب می شود، اظهار داشت: بنابراین هم اکنون می توانیم از نزدیک ساخت و سازها را هندورابی بررسی کنیم.                                                                                                            
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همچنین بخشی از جزیره هندورابی به عنوان پارک ملی – دریایی به ثبت رسیده است که این منطقه در پروژه گردشگری جزیره هندورابی قرار داده شده است.                                       
وی خاطرنشان کرد: باید با انجام مذاکرات مستقیم با سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تعیین حریم پناهگاه حیات وحش جزیره هندورابی واقع در آبهای ساحلی این جزیره اقدام شود و از تردد گردشگران در آن منطقه جلوگیری به عمل آید.                           
وی تاکید کرد: همچنین باید از ساخت وسازهایی نظیر هتل و امکانات و تاسیساتی که برخلاف گردشگری سبز باشد در این جزیره جلوگیری کرد.
فرشچی بیان کرد: در سفری که به زودی به هندورابی انجام خواهیم داد در خصوص تمام موارد مذکور که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در این جزیره شده و یا خواهند شد، بحث و گفتگو انجام می شود تا بتوانیم در نهایت راهکار مناسب برای حفاظت جزیره هندورابی همگام با توسعه آن را با اولویت حفاظت محیط زیست منطقه ارائه دهیم.                                                                   
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: در صورتی که شرایط گردشگری در جزیره هندورابی مطابق با موزاین زیست محیطی صورت گیرد، آنگاه نه تنها این امر محیط زیست جزیره را تهدید نخواهد کرد بلکه عاملی می شود تا این جزیره بیش از پیش حفاظت شود.
به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به توسعه امکانات گردشگری در دریا و سواحل رویکرد بسیار مثبتی دارد و از سرمایه گذاران بخش خصوصی در این راستا به منظور صدور مجوزهای لازم حمایت خواهد کرد اما باید در نظر داشت که طرح های گردشگری دریایی و ساحلی باید مطابق با موازین زیست محیطی تعریف شوند تا آسیبی به محیط زیست وارد نکنند.
وی با اشاره به وجود جزایر و سواحل متعدد مناسب برای ایجاد امکانات گردشگری دریایی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی و توجه دولت به مقوله گردشگری دریایی، به تدریج این مناطق شناسایی و به مناطق گردشگری تبدیل خواهند شد.
برچسب ها: مرجان هندورابی
ارسال نظرات
آخرین اخبار