روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

سایۀ سنگین رکود بر کشتی سازی های ژاپن

انجمن شناورهای صادرکنندۀ ژاپن (JSEA) از افت 80 درصدیِ سفارش ساخت شناورها در یاردهای کشتی سازی این کشور در نیمۀ نخست سال جاری میلادی خبر داد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۶۵۳۳
سایۀ سنگین رکود بر کشتی سازی های ژاپن
به گزارش گروه بین الملل مانا، یاردهای کشتی سازی ژاپن در نیمۀ نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش بی سابقۀ 80 درصدی در تعداد سفارشاتِ دریافتی مواجه بودند. بر همین اساس، گزارش هفتگیِ ALIBRA از بازار جهانی شرایط حاضر برای یاردهای ژاپن را بر حسب تناژ ناخالص از پاییز 2008 تاکنون «وخیم ترین اوضاع» خواند.
بر اساس این گزارش، یک تحلیلگر با اشاره به افت سفارشات در حوزۀ حمل و نقل گفت: روند نزولیِ حاضر در پی بحران مالیِ جهانی بر یاردهای کشتی سازیِ ژاپن و صنعت حمل و نقل این کشور سایه انداخته است و پیش بینی می شود رکود تا سال 2021 میلادی ادامه داشته باشد.
انجمن شناورهای صادرکنندۀ ژاپن (JSEA) با تاکید بر سفارش های خارجی به یاردهای این کشور افزود: سفارشِ ساخت شناورهای جدید با هدف صادر کردن شناورها به 667 شناور می رسد که از این تعداد قرار است 196 فروند تا سال جاری میلادی، 227 فروند تا سال 2017 و مابقی تا سال2018 میلادی تحویل شوند. 
آمار منتشر شده از سوی JSEA تنها مربوط به سفارش مشتریان بین المللی به یاردهای کشتی سازیِ عضو این انجمن است و شناورهای فلۀ بر، تانکر (شناورهای حمل LNG و LPG)، شناورهای حمل کالای عمومی (کانتینربر) و شناورهای ترکیبی با ظرفیت بیش از 500 gt را دربرمی گیرد.
بخش تحقیقات Alibra در ادامه و با اشاره به تعداد سفارشات داخلی افزود: تعداد 278 سفارش ساخت شناور در داخل و در دفتر سفارشات یاردهای ژاپن ثبت شده است که انتظار می رود 82 درصد از آنها تا پایان سال 2018 میلادی تحویل داده شوند.
در بین کشتی سازی های ژاپن، دو کشتی سازیِ Japan Marine United و Tsuneishi تصمیم گرفتند برای بهبود شرایط از تولید شناورهای فلّه بر به ترتیب به سمت شناورهای کانتینریِ فوق بزرگ و تانکرهای سایز متوسط روی بیاوردند.
شایان ذکر است، کشتی سازان ژاپن در سال 2015 میلادی سهم 29 درصدیِ بازار کشتی سازیِ جهانی را از آن خود کرده بودند که در مقایسه با سال 2013 میلادی با 13 درصد، افزایش قابل توجهی را تجربه کردند.
این گزارش در پایان و با اشاره به قرار گرفتن یاردهای ژاپن در جایگاه مناسب بازار جهانی تا سال 2018 میلادی، کاهش قیمت ها را راه حل نسبتاً خوبی دانست. اما آیا کاهش قیمت ها می تواند برای یاردهای کشتی گزینۀ مناسبی باشد درحالیکه مالکان شناورها پیش از این با سفارشات انبوه خود ضررهای سنگینی را متحمل شده اند؟
ارسال نظرات
آخرین اخبار