۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
از سوی سازمان بین‌المللی(IHO) :

شعار هیدروگرافی 2016منتشر شد

شعار «هیدروگرافی ـ پایه و اساس مدیریت بهینه دریاها و آبراهه‌ها» از سوی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) منتشر شد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۹۸۰
شعار هیدروگرافی 2016منتشر شد به گزارش مانا بیانیه روز جهانی هیدروگرافی سال ٢٠١٦ میلادی با شعار «هیدروگرافی- پایه و اساس مدیریت بهینه دریاها و آبراهه‌ها» از سوی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) منتشر شد.
در سال ٢٠٠٥ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه A.60.30 را در خصوص اقیانوس‌ها و قانون دریاها به تصویب رساند، در این قطعنامه تصویب روز جهانی هیدروگرافی با هدف اشاعه فرهنگ هیدروگرافی در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهانی به صورت خاص از سوی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی مورد استقبال واقع شد.
در این قطعنامه از تمامی کشورهای عضو خواسته شده است تا با سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) به منظور ارتقای ایمنی دریانوردی علی‌الخصوص در مناطقی که ناوبری بین‌المللی انجام می‌شود و همچنین بنادر و مناطقی که آسیب‌پذیر بوده و یا حفاظت شده است، همکاری کنند.
سازمان بین‌المللی هیدروگراف(IHO) بر این باور است که هیدروگرافی اساس توانمندی تمامی فعالیتهای بشر در سطح،
زیر سطح و یا بستر دریا است. از این رو هیدروگرافی یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب دریاها و آبراهه ها است.
سازمان بین‌المللی هیدروگرافی هر ساله در روز اول تیرماه مصادف با ٢١ ژوئن، روز جهانی هیدروگرافی را جشن می گیرد. در این راستا، این سازمان عبارت «هیدروگرافی- پایه و اساس مدیریت بهینه دریاها و آبراهه ها» را به عنوان شعار روز جهانی هیدروگرافی در سال ٢٠١٦ میلادی انتخاب کرد.
شعار روز جهانی هیدروگرافی ٢٠١٦، ضمن دربرگرفتن کلیه هیدروگرافان جهان اعم از بخش دولتی و خصوصی، امکان افزایش آگاهی‌های عمومی و سیاسی درباره اهمیت دریاها و آبراهه ها برای زندگی افراد را میسر ساخته و قصد دارد تا براهمیت هیدروگرافی و شناخت شکل، طبیعت و عمق بستر دریا به منظور بهره برداری مناسب، ایمن، پایدار و مقرون به صرفه از دریاها، اقیانوس ها و آبراهه ها، توجه و تمرکز کند.
این شعار همچنین کلیه ذینفعان درگیر در امر هیدروگرافی را بیشتر به اهمیت فعالیت های خویش واقف کرده و سبب می شود فعالیتهای آنها پررنگ و برجسته شود. این فعالیتها می‌تواند موضوعات حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساختهای مکانی دریایی، دفاع، اکتشاف منابع و کلیه اجزاء اقتصادی را در برگیرد.
در حالی که تنها عمق کمتر از ١٠ درصد آب دریاها، اقیانوسها و آبراهه‌های قابل ناوبری جهان به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، آمار و ارقام (IHO) نشان می‌دهد که در مورد حداقل ٥٠ درصد آبهای سواحل جهان یا عمق سنجی انجام نشده و یا به طور ناقص آبنگاری شده است. بطوریکه متأسفانه در حال حاضر با توجه به وجود نقشه‌های با وضوح بالاتری از کره ماه، مریخ و زهره در مقایسه با اکثر مناطق دریایی جهان، دانش ما از دریاها و آبراهه های پایدار، محدود است و بطور عام می‌توان اظهار کرد تمامی مناطق جهان تا حدودی شامل این نقیصه هستند.
روز جهانی هیدروگرافی مصادف با نود و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است. در این روز، سازمان بین‌المللی هیدروگرافی و ٨٥ کشور عضو بر تعهد خود مبنی بر تداوم ارتقای آگاهی از اهمیت هیدروگرافی و هماهنگی در فعالیتهای خود به ویژه در حفظ و نشر استانداردهای بین‌المللی مربوط، ظرفیت سازی و کمک به کشورهایی که نیازمند پیشرفت در خدمات هیدروگرافی هستند ونیز تشویق و ترغیب به جمع‌آوری و کشف داده‌های هیدروگرافی جدید از طریق طرح های ایجاد منابع تجمعی و بتیمتری مبتنی بر داده های ماهواره‌ای و با اطمینان از حداکثر امکان دسترسی داده‌ها از طریق توسعه زیرساختهای داده‌های مکانی دریایی ملی و منطقه‌ای تأکید می کنندد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار