۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

جلوگیری از رشد قارچی شرکت های سازنده شناور مسافری

با ساخت و بهره برداری از شناورهای مسافربری با ظرفیت بالای 100 نفر در آبهای خلیج فارس، فصل جدیدی در راستای گسترش صنعت کشتی سازی کشور ایجاد خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۶۶
جلوگیری از رشد قارچی شرکت های سازنده شناور مسافریمشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی و بندری در گفتگو با خبرنگار مانا به اهمیت آغاز به کار شرکت کشتی سازی " مدکندالوی قشم" در ساخت کشتی های مسافری بالای 100 نفر اشاره کرد و گفت: این امر تحول عظیمی در صنعت کشتی سازی داخلی در بخش مسافربری محسوب می شود.
عبدالکریم رزازان ادامه داد: این شرکت کشتی سازی قرار است پنج فروند شناور مسافری با ظرفیت بیش از 100 نفر را جهت به کارگیری در آبهای خلیج فارس بسازد.
وی اذعان داشت: عملیات ساخت اولین شناور در دست ساخت در این شرکت کشتی سازی با ظرفیت 158 نفر آغاز شده است.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این شناورها پس از اتمام ساخت در مسیر جزیره قشم- بندرعباس و بندرعباس – جزیره هرمز تردد خواهند کرد.
به گفته مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی و بندری، ساخت شناور 158 نفره حداقل 14 ماه به طول خواهد انجامید.
رزازان جنس این شناورها را آلومینیومی عنوان کرد و گفت: شناورهای مسافربری که هم اکنون در آبهای خلیج فارس تردد می کنند از جنس فلزی هستند.
وی در ادامه بیانات خود خاطرنشان ساخت: به منظور ساخت این پنج فروند شناور مسافربری بالای 100نفر ظرفیت، شرکت کشتی سازی مذکور، تسهیلات بانکی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی دریافت کرده است.
مشاور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ساخت این شناور مسافربری می تواند فصل جدیدی در راستای گسترش صنعت کشتی سازی کشور ایجاد کند.
رزازان تاکید کرد: تاکنون شاهد تردد شناورهای مسافربری با ظرفیت حداکثر 60 نفر در مسیرهای مختلف آبهای خلیج فارس در محدوده آبهای سرزمینی بوده ایم.
وی در خصوص افزایش تعداد شرکت های کشتی سازی شناورهای مسافربری درجنوب کشور گفت: طبقه بندی صنعت در راستای سوددهی شرکت های کشتی سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوری یادآور شد: در صورتی که شرکت های زیادی اقدام به ساخت شناورهای مسافربری کنند، تقاضا برای استفاده به همان نسبت کاهش می یابد و سازندگان شناورها از سودی اقتصادی مناسب در این راه بهره مند نمی شوند بنابراین لازم است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی از رشد قارچی شرکت های کشتی سازی مسافربری در جنوب جلوگیری به عمل آورد.
وی با اشاره به اینکه گردشگری دریایی در آبهای جنوبی کشور روند روبه رشدی را در مقایسه با سالهای گذشته داشته است، گفت: دلیل توسعه گردشگری دریایی در آبهای جنوبی کشور را صددرصد به اعطای وام های صفردرصد سازمان بنادر و دریانوردی مرتبط دانست.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی و بندری کشور بیان داشت: در صورت عدم حمایت های مالی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، توسعه گردشگری دریایی در کیش، قشم و آبادان هرگز رخ نمی داد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 15 پروژه سرمایه گذاری برای خرید شناورهای گردشگری و مسافربری جهت بکارگیری در آبهای جنوبی کشور در سازمان بنادر و دریانوردی به تصوب نهایی رسیده است، بیان داشت: این پروژه ها هم اکنون برای اخذ تسهیلات بانکی به بانک های عامل معرفی شده اند.
رزازان ارزش سرمایه گذاری این پروژه ها را مبلغ 123 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این 15 فروند شناور تفریحی و مسافربری دارای ظرفیت هزار و 976 صندلی هستند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: تسهیلات لازم جهت ساخت این شناورها از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده است که بهره برداری از آنها بدون شک باعث رونق هر چه بیشتر مسافرت های دریایی در خلیج فارس خواهد شد.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

کارشناس Iran (Islamic Republic of) ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
0
0
ضمن احترام به سخنان آقای رزازان، آیا بحث حمل و نقل مسافر دریایی با گردشگری دریایی یکیست؟ طرح حمد 1404 طرح حمایت از حمل و نقل مسافر دریایی است نه گردشگری. گردشگری و توریست دریایی تعریف خودش را دارد. سازمان بنادر در موضوع گردشگری دریایی چقدر وارد شده؟ برای ایجاد مراکز تفریحی و توریستی دریایی در کنار سواحل چه میزان تسهیلات داده؟ بیشتر تسهیلات برای ساخت قایق مسافری بین بندرعباس قشم داده شده. ظرفیت این مسیر مگر چقدر است که 5 فروند شناور 158 نفره هم باید اضافه شود؟ فکر درآمد بقیه شناورهای مسافری در این مسیر را کرده اید؟ فکر انتضار مسافر برای پر شدن قایق را کرده اید؟ برآورد شما از ظرفیت حمل مسافر در این مسیر چقدر است؟ توجیه اقتصادی آن چیست؟ بهتر نبود حالا که مسیر بندرعباس به قشم یا جزایر دیگر با ایجاد اسکله و تأمین شناورهای مناسب سرو سامان گرفته، هزینه وجوه اداره شده به بخش های دیگر مثل شناورهای خدماتی، ید کش های تدارکاتی و ارتقاء کشتی سازیها برای ساخت شناور مسافری در کلاس بین المللی و تردد بین کشورهای حوزه خلیج فارس هزینه شود؟
آخرین اخبار