۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
پیش بینی کاهش تولید میگو در سال جاری

عدم پرداخت خسارت به پرورش دهندگان متضرر میگو

در صورت عدم حمایت مالی دولت از پرورش دهندگان میگو، امسال شاهد افت چشمگیر در تولید میگوی پرورشی در مقایسه با سالهای گذشته خواهیم بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۳۴
عدم پرداخت خسارت به پرورش دهندگان متضرر میگو
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران به خبرنگار مانا گفت: سال گذشته ضرر و زیان اقتصادی زیادی به پرورش دهندگان استان های خوزستان و بوشهر به دلیل شیوع بیماری در مزارع پرورش میگوی آنها و نابودی میگوها، وارد شد.
هادی سنگانیان افزود: با گذشت حدود یکسال از این حادثه، هنوز صندوق بیمه محصولات کشاورزی خسارت وارده به این مزارع را ثبت نکرده است.
وی بیان داشت: این در حالی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ریاست مدیر عامل بانک کشاورزی و تحت نظر مستقیم وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
این فعال  پرورش و صادرات آبزیان با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از پرورش دهندگان میگو، اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی می تواند با دستور مستقیم به بانک کشاورزی نسبت به پرداخت حق بیمه های خسارت دیدگان اقدام کند.
به گفته وی، حق بیمه پرورش دهندگان خسارت دیده در سال 93 ، بعد از گذشت دو سال در خرداد ماه امسال پرداخت شد که این امر نشان از بی توجهی دولت نسبت به ضرورت در نظر داشتن زمان برای پرورش دهندگان میگو است.
وی اذعان داشت: دولت به مسائل مربوط به حساسیت های تولید میگو که یکی از مهمترین آنها زمان ذخیره سازی میگو است، به هیچ عنوان واقف نیست.
سنگانیان اضافه کرد: هم اکنون پرورش دهندگان خسارت دیده از نقدینگی کافی جهت خرید لارو و ذخیره سازی مزارع خود در سال جاری برخوردار نیستند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان اینکه به زودی مهلت تعیین شده از سوی دامپزشکی جهت ذخیره سازی مزارع میگو به اتمام خواهد رسید، تصریح کرد: در صورتی که ظرف همین مدت کوتاه، بیمه خسارت پرورش دهندگان را پرداخت نکند، پرورش دهندگان نخواهند توانست مزارع خود را ذخیره سازی کنند.
وی تاکید کرد: بدون شک در صورت عدم حمایت مالی دولت از پرورش دهندگان میگو، امسال شاهد افت چشمگیر در تولید میگوی پرورشی در مقایسه با سالهای گذشته خواهیم بود.
پیش بینی تولید 10 هزار تن میگو در سال جاری 
این فعال بخش خصوصی در امر پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به تولید کمتر از 18 هزار تن میگو در سال گذشته، گفت: با توجه به مشکلات مالی به وجود آمده برای پرورش دهندگان در صورت حمایت فوری دولت در نهایت تولید میگوی امسال به 15 هزار تن خواهد رسید.
سنگانیان اذعان داشت: در صورت عدم تزریق حق بیمه در زمان کوتاه، پیش بینی می شود تولید میگوی کشور در سال جاری به 10 هزار تن برسد.
وی گفت: در این صورت علاوه بر پرورش دهندگان، بسیاری از صنایع شیلاتی وابسته به تولید و صادرات میگو از جمله کارخانه های فراوری و بسته بندی، مراکز تکثیر لارو، کارخانجات غذای میگو و سایر بخش های وابسته بسیار متضرر خواهند شد.
عدم حمایت مالی دولت، صنعت میگو را تهدید می کند
به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات آبزیان ایران، تاخیر در پرداخت خسارت به پرورش دهندگان، ضربات مهلکی به تولید و اشتغال در صنعت میتگو وارد خواهد کرد.
وی در ادامه یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در زمینه تولید میگو در سال جاری را وارد کردن مولدهای میگو از هاوایی دانست و اظهار داشت: این امر مهم از سوی بخش خصوصی صورت گرفته و دولت در آن نقشی نداشته است.
سنگانیان تصریح کرد: واردات مولد های جدید از هاوایی که مولدهای مقاوم در برابر بیماری هستند باعث خواهد شد تا بیماری در مزارع پرورش میگوی ایران ریشه کن شود.
مشکلی برای صادرات میگوی پرورشی نداریم 
این فعال بخش خصوصی در امر صادرات و پرورش آبزیان همچنین در خصوص بازار فروش میگو اظهار داشت: بازار صادرات میگو به اندازه کافی وجود دارد اما متاسفانه تولید نداریم.
وی تاکید کرد: اگر تولید به اندازه کافی وجود داشته باشد، مشکلی برای صادرات و بازار فروش نخواهیم داشت؛ علاوه بر بازارهای قدیمی که شامل کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، کشورهای جنوب شرق آسیا و چین و اتحادیه اروپا، هم اکنون بازارهای جدیدی برای صادرات میگوی ایران به وجود آمده است که یکی از این بازارها، روسیه است.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار