۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
در کمتر از 10 روز:

شاخص بورس بیش از سه هزار واحد ریزش کرد

بورس تهران که خرداد پر ریزشی را تجربه کرده است پس از تجربه ریزش بیش از 2000 هزار واحدی در هفته گذشته ، امروز 30 خرداد نیز، بیش از 800 واحد ریزش را تجربه کرد تا سریال ضرر دهی بورس تکمیل شود.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۵۹۱۳
شاخص بورس بیش از سه هزار واحد ریزش کردبه گزارش خبرنگار مانا ، در حالی که آغاز سال 95 به عنوان شروع تازه برای بازار سرمایه پیش بینی می شد اما ریزش های پی در پی اردیبهشت و خرداد ،تردید های جدیدی را برای سهامداران به ارمغان آورده است .
تالار حافظ که به طور سنتی در فصل مجامع و ماه مبارک رمضان همواره معاملات کم حجم و کم ارزشی را دنبال می کرد ، امسال با توجه به شرایط برخی از صنایع و رشد بیش از حد بعضی از گروه های پیش رو بیش از پیش به لاک نزولی فرو رفت تا در سومین ماه از سال بازیگران بازار داشته های کسب شده خود را که از پس رفع تحریم ها حاصل شده بود را در معرض خطر بینند .
رشد بی دلیل و بی حساب گروه خودرویی در سه ماه پایانی سال 94 و همچنین وجود برخی ابهامات در کلان اقتصاد داخلی باعث شد معامله گران ابتدا برای ارزیابی و سپس برای عدم زیان کمی از تالار شیشه ای دور شده و بازار را به حالت ریزشی رها کنند.
در این اثنا تلاش برخی حقوقی ها برای احیای شاخص با معاملات بلوکی با اقبال سهامداران مواجه نشد و تا جایی پیش رفت که حتی حقوقی های همسو با بازار نیز به این روند غیر شفاف اعتراض کردند .
اعتراض برخی حقوقی ها و عدم استقبال بازیگران تالار حافظ باعث شد که یا با فشار سازمان و یا به دلیل مخالفت این حقوقی ها ، این روزها نوعی "قهر" با بازار را در روند معاملاتی این بزرگان بورس نظاره کنیم که ما حصل آن ریزش نزدیک به 3000 هزار واحدی در 10 روز اخیر است .
بر اساس آنچه این روزها در حال وقوع است شاخص کل سه بار مجبور به تعویض کانال شده و برخی سهم های ارزنده نیز به قیمت های پایه خود نزول کرده اند.
بر همین اساس امروز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش 878 واحدی به رقم 73 هزار و 27 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 91 واحدی عدد 132 هزار و 413 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 918 واحدی به رقم 81 هزار و 118 واحد رسید.
شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 669 واحدی به عدد 50 هزار و 610 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 1595 واحدی روی رقم 162 هزار و 609 واحد ایستاد.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 132 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 634 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 400 نوبت داد و ستد بود.
براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 207 واحد، تاپیکو با 169 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 53 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فجر هر یک به میزان 20 واحد و فولاد مبارکه با 15 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.
با توجه به روند معاملاتی این روزهای بازار سرمایه و بورس تهران به نظر می رسد تا پایان فصل مجامع و شفاف شدن برخی از ابهامات کلان اقتصادی ، نمی توان به اصلاح روند موجود امیدوار بود و بورس تهران بیش از این نیاز به اصلاح نماگرهای خود دارد .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار