۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷

جلب مشارکت مردمی در حفاظت از لاک پشتهای دریایی

جلب مشارکت مردمی در حفاظت از لاک پشت های دریایی علاوه بر کاهش هزینه باعث حفاظت از این گونه دریایی در دراز مدت با آگاهی جامعه محلی نسبت به چگونگی از حفاظت از آن به وجود خواهد آمد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۶۷۹
جلب مشارکت مردمی در حفاظت از لاک پشتهای دریایی
مدیر عامل طرح سرزمین در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آبهای خلیج فارس در محدوده ساحلی ایران از تنوع زیستی بسیار غنی و زیادی برخوردار است.
حامد مشیری بر ضرورت حفاظت از این تنوع زیستی تاکید کرد و گفت: تاکنون آنچنان که شایسته است، محیط زیست خلیج فارس مورد توجه قرار نگرفته است.
وی از وجود چندین گونه دلفین و پورپویز در آبهای ساحلی ایران و جزایر آن خبر داد و گفت: این گونه ها نیز به طور گسترده مورد پایش بررسی قرار نگرفته اند.
وی به پایش دلفین های گوژپشت در پارک ملی دیر- نخیلو طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این پروژه گامی نخست در راستای حفاظت از دلفین های ساکن در محدوده آبهای ایران محسوب می شود که امیدواریم به زودی در سایر نقاط خلیج فارس نیز اجرایی شود.
وی همچنین از مشاهده گاو دریایی توسط بومیان ساکن روستاهای پارک ملی دریایی دیر- نخیلو خبر داد و گفت: البته ثبت مشاهده صورت نگرفته است اما مشاهده توسط بومیان بارها گزارش شده است.
مشیری اذعان داشت: در صورت در اختیار داشتن تجهیزات لازم می توان نسب به پایش های دقیق تر و کسب اطلاع در خصوص وضعیت زیستی گاوهای دریایی در اطراف جزایر نخیلو و دیر در آبهای استان بوشهر، اقدامات لازم را انجام داد.
ضرورت پایش نهنگ های خلیج فارس 
مدیر عامل طرح سرزمین خاطرنشان ساخت: همچنین نهنگ های بسیاری از گونه های مختلف در محدوده آبهای ایران دیده شده اند که تا کنون هیچ گونه پایش، مطالعه و مستندنگاری در خصوص گونه های نهنگ هایی که درآبهای ایران تردد می کنند، صورت نگرفته است.
وی در ادامه لاک پشت های دریایی را از دیگر گونه های با ارزش خلیج فارس عنوان کرد و گفت: در خلیج فارس تمام گونه های لاک پشت های دریایی مشاهده و به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه هر ساله در سواحل ایران شاهد تخم گذاری تعداد زیادی لاک پشت پوزه عقابی هستیم، اذعان داشت: خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات موثری در راستای حفاظت از این گونه با ارزش دریایی صورت گرفته است.
جلب مشارکت مردمی در حفاظت از لاک پشتهای دریایی 
وی خاطرنشان با بیان اینکه جلب مشارکت جامعه محلی در امر پایش لاک پشت های دریایی در پارک ملی دیر- نخیلو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اذعان داشت: جلب مشارکت مردمی در حفاظت از لاک پشت ها علاوه بر کاهش هزینه باعث حفاظت از این گونه دریایی در دراز مدت با آگاهی جامعه محلی نسبت به چگونگی از حفاظت از آن به وجود خواهد آمد.
وی بیان کرد: به این ترتیب با ارتقای سطح آگاهی بومیان نسبت به حفاظت از لاک پشت های دریایی، به تدریج شاهد حذف تهدیدهای انسانی نسبت به این گونه با ارزش دریایی خواهیم بود.
مشیری با اشاره به علاقه جوانان بومی ساکن اطراف پارک ملی دریایی دیر- نخیلو نسبت به پایش لاک پشت های دریایی، افزود: امیدواریم به زودی شاهد تشکیل گروه های توانمند بومی در امر حفاظت از لاک پشت های دریایی باشیم تا به این ترتیب حفاظت از این گونه دریایی به صورت پایدار صورت گیرد.
وی در نهایت نبود قایق های مناسب و تجهیزات کافی را مهمترین مشکل بر سر راه پایش تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در خلیج فارس عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار