۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

حکم توقیف کشتی های صید ترال در سیستان صادر شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بنا برحکم دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان کنارک کشتی های صید ترال کف در محدوده دریایی سیستان و بلوچستان توقیف می شوند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۶۵۶۶۴
حکم توقیف کشتی های صید ترال در سیستان صادر شدبه گزارش مانا، سعید محمودی گفت: در پی شکواییه صیادان استان و با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، حکم توقیف کشتی های صید ترال کف با دستور دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان کنارک صادرو  کلیه کشتی های ترال کش کف که وارد محدوده دریایی استان شوند توقیف خواهند شد.
وی ادامه داد: با پیگیری های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حذف روشهای صید ترال کف توسط سازمان شیلات ایران و عدم حصول نتیجه در این خصوص و نیز شکایت جامعه صیادی جنوب استان مبنی بر کاهش روز افزون ذخایر آبزیان در آبهای ساحلی استان، این موضوع از طریق مقامات قضایی شهرستان کنارک در دستور کار و بررسی قرار گرفت.
محمودی افزود: پس از انجام بررسی ها و تحقیقات لازم بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کنارک دستور توقیف کلیه شناورهای صنعتی صید ترال کف را جهت بررسی تیم کارشناسی متشکل از اداره کل حفاظت محیط زیست، دریابانی و کارشناسان رسمی دادگستری صادر کرد.
وی اظهار داشت: این کشتی ها علی رغم فعالیتهای تخریبی در بستر دریا و تلفات بیش از حد آبزیان با مجوز رسمی سازمان شیلات ایران در آبهای استان اقدام به صید می کردند و در بررسی های اولیه دستگاههای ناوبری آنها، مشخص شد بر خلاف ماده 10 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزیان که "هر گونه فعالیت صید صنعتی در آبهای ساحلی(زیر 12 مایل دریایی) ممنوع است" بین فواصل 8 تا 12 مایلی ساحل استان اقدام به صید می کردند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: در بررسی ترکیب صید توسط کارشناسان مشخص شد، بیش از 70 درصد حجم صید، گونه های غیر هدف و دور ریز را تشکیل می داد که به دلیل غیر انتخابی بودن این روش این گونه ها در اثر تور کشی در بستر دریا و همچنین فشار توده عظیم صید شده در داخل تورهای ترال از بین رفته بودند به طوری که به هیچ وجه قابلیت رهاسازی یا حتی استفاده شیلاتی نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: بررسی تخریبات بستر دریا به دلیل عمق بالا و امکانات محدود مقدور نبود ولی از محتویات تورها می توان سطح وسیع تخریب بستر دریا را حدس زد لذا آنچه بیش از همه قابل توجه است حضور 9 فروند کشتی ترال کف کلاس فردوس (کشتی های آسمان) در آبهای ساحلی و همچنین برنامه ریزی جهت اضافه کردن بیش از 10 شناور صنعتی جدید ترال کف در کلاس طبس توسط شیلات ایران است.
محمودی اذعان داشت: این اقدام به دلیل اینکه باعث کاهش بیشتر ذخایر آبزیان و تأثیر نامطلوب بر معیشت جامعه صیادی استان می شود، شکایت تمامی صیادان منطقه را به دنبال داشته است به طوری که این صیادان نا امید از برنامه ریزی های غیر اصولی سازمان شیلات، به سازمان حفاظت محیط زیست و سیستم دادگستری پناه آورده اند.
وی با اشاره به اینکه صید کرال کف باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می‌ شود، ادامه داد: اگر چه امروزصید به روش ترال به شدت در برخی از کشورها کنترل می‌شود، ولی این روش صید، هدف بسیاری از اعتراضات زیست محیطی است و نگرانی‌های زیست محیطی مرتبط با ترال به دو حوزه مربوط می‌ شود چرا که استفاده بیش از حد از ترال و آسیب‌های فیزیکی که ترال به بستر وارد می‌کند لذا از آنجا که ترال کف شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریاست، می‌تواند تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در بستر دریا ایجاد کند که شکستن مرجان ها، تخریب بستر های علفی، خسارت به زیستگاه تخم ریزی آبزیان، مرگ و میر پستانداران و لاکپشتهای دریایی و از بین رفتن اکوسیستم های دریایی از این جمله بشمار می آیند.
محمودی در پایان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تقدیر از اقدام شایسته سیستم قضایی در کنترل و بازدارندگی این اقدام مخرب، که برای اولین بار در کشور شاهد آن بودیم، خواستار حذف بی چون و چرای این روش صید از سیستم صیادی کشور است.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

کامبوزیا خورشیدیان Iran (Islamic Republic of) ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
0
0
احسنت برشما. بسیار کار خداپسندانه ای انجام شده است. انشاءالله که بر روی تصمیم اتخاد شده مایداری شود.
اجرکم عندالله
آخرین اخبار