روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

خوزستان در تولید آبزیان از افق 1404عقب است

رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور گفت: میزان تولید آبزیان و آبزی پروری در خوزستان نسبت به افق 1404 بسیار عقب است از این رو باید منابع آب شیرین در استان توسعه یابد تا تولید آبزیان به سطح قابل قبول برسد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۵۶۷
خوزستان در تولید آبزیان از افق 1404عقب است
دکتر جاسم مرمضی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود:در سال 1393 تولید آبزیان در خوزستان 107هزار تن و در سال 1394 به رقم 112هزار تن رسیده است در حالی که میزان تولید آبزیان در این استان تا 9 سال دیگر یعنی 1404 باید به بیش از 300هزار تن برسد.
وی گفت:با چشم انداز فعلی امکان دسترسی به سطح تولید 300هزار تن تا سال 1404بسیار ضعیف است.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور با اشاره به اینکه تولید آبزیان در خوزستان به میزان بسیار زیاد به کیفیت و کمیت آب رودخانه کارون بستگی دارد افزود: چنانچه طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران عملیاتی شود امکان توسعه آبزی پروری در استان فراهم نخواهد شد و حتی ممکن است میزان فعلی تولید آبزیان در سال های آینده حفظ نشود.
دکتر مرمضی با اشاره به اینکه به دلیل تغییر کیفی آب کارون مشکلاتی در تولید آبزیان ایجاد شده است اظهار کرد: آبزیان فضای مطلوبی را برای زیستن نیاز دارد و کاهش آب کارون و به تبع آن شوری آن در تولید آبزیان تاثیر منفی گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه سازمان آب وبرق خوزستان مجوز برداشت بیشتر آب از رودخانه کارون را برای توسعه آبزی پروری به لحاظ محدودیت منابع نمی دهد تصریح کرد این موضوع به معنای آن است که برای افزایش تولید آبزیان با محدودیت و حتی ممنوعیت مواجه هستیم.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در ادامه با بیان اینکه نگران انقراض برخی ماهیان بومی نظیر ماهی "صبور" به دلیل کاهش آب کارون هستیم افزود: آثار منفی کاهش روان آب کارون در سال های اخیر بر روی تالاب های استان کاملا مشهود است و زیستگاه ماهیان بومی در این تالاب ها نیز در معرض خطر جدی قرار گرفته است.
وی خواستار توقف کامل طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران شد و افزود: این درحالی است که هنوز مجوزهای زیست محیطی طرح های انتقال بین حوضه ای(کارون به فلات مرکزی ایران) ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است.
تاکنون مجمع نمایندگان استان خوزستان ، دوستداران محیط زیست و بسیاری از کارشناسان و متخصصان امور آب با اجرای طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران مخالفت کرده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار