۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
با امضای موافقتنامه توسعه بندر چابهار

اتفاق تاریخی در روابط ایران، هند و افغانستان رقم خورد

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده ای و بزرگراه ها و کشتیرانی هند گفت: هند، افغانستان و ایران در حال ورود به موافقتنامه ای برای توسعه حمل و نقل استراتژیک هستند که این یک اتفاقی تاریخی است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۲۹۱
اتفاق تاریخی در روابط ایران، هند و افغانستان رقم خوردبه گزارش مانا به نقل از پایگاه خبری نیوز ایکس، گادکاری که به همراه نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تهران سفر کرده گفت: ما باید این موافقتنامه را به عنوان یک موتور رشد فرض کنیم و من معتقدم این آغاز دوره ای جدید در روابط ایران و هند است که توسط واجپایی آغاز شد و مودی در حال گشودن این دروازه (دوره جدید) است.
زمانی که واجپایی نخست وزیر هند بود، با استفاده از یک نگاه استراتژیک، موافقتنامه ای با ایران در زمینه ساخت بندر چابهار امضا کرد، اما متاسفانه برای سال ها، کار این پروژه معطل ماند.
در دوره رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی، موافقتنامه ای امضا شد که دستاوردی عظیم برای دو کشور محسوب می شود.
وی با تشریح برخی از مزایای این پروژه گفت: گاز و برق در ایران ارزان تر است، در حالی که در کشور ما کمبود گاز وجود دارد. به طور طبیعی، صنایع فولاد و آلومینیوم می توانند در اینجا به لطف گاز و برق ارزان توسعه یابد.
وی افزود: هند، افغانستان و ایران در حال ورود به موافقتنامه ای برای توسعه حمل و نقل استراتژیک هستند که این هم اتفاقی تاریخی است.
اگر ما بخواهیم به افغانستان برویم، باید از پاکستان عبور کنیم. اما امروز با گشایش دروازه ای جدید، ما می توانیم تجارتمان با افغانستان و روسیه تا اروپا را گسترش دهیم. این برای ایران و هند سودمند خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار