روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

طغیان کارون فروکش کرد

طغیان رودخانه کارون با قطع بارندگی های سیل آسا در مناطق بالادست تا حدی فروکش کرد اما سرعت و شتاب آب همچنان بالاست.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۴۷۱۳
طغیان کارون فروکش کرد
معاون سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: با وجود فروکش کردن کارون  و کاهش دبی آن ، ولی نگرانی ها ناشی از سیلاب به طور کامل برطرف نشده است.
هوشنگ حسونی زاده افزود: هم اکنون دبی کارون در مقطع اهواز به 900متر مکعب در ثانیه رسیده که در مقایسه با دبی آن در اوایل هفته جاری که تا یک هزار و 300متر مکعب در ثانیه رسیده بود 400متر مکعب در ثانیه کاهش داشته است.
وی گفت: با کاهش دبی کارون ، هم اکنون دیوارهای ساحلی کارون از آب خارج شده ولی سرعت و شتاب آب همچنان بالاست.
معاون سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سیلاب اخیر بسیاری از تالاب های محلی و آبگیرها همجوار کارون را مملو از آب کرده و حیات تازه ای در این پهنه های آبی شکل گرفته است افزود:  با وجود خسارات اخیر ناشی از سیلاب و طغیان کارون ، ولی کمر طبیعت خوزستان که سالها بر اثر خشکسالی متوالی خم شده بود به تازگی با طراوت و شاداب شده است. 
وی با بیان اینکه سیلاب اخیر در 70 سال اخیر در خوزستان سابقه نداشته است افزود: بخش مهمی از سیلاب اخیر توسط سدهای بالادست تا حدودی زیادی مهار شده است و اگر مدیریت صحیح سیلاب نبود شاهد بروز خسارات بیشتری می بودیم.
حسونی زاده با اشاره به اینکه در پایین دست کارون از جمله تالاب بین المللی شادگان ، سیلاب مفید بوده و حجم زیادی از سیلاب به این تالاب هدایت شده است افزود: با این وجود هنوز تالاب شادگان تا رسیدن به نقطه مطلوب و نرمال فاصله دارد.
سیلاب اخیر خوزستان که ناشی از باز شدن خروجی های سدهای دز و گتوند بود خسارات زیادی به زیرساخت های مناطق شمال خوزستان وارد کرد.
وزیر نیرو چندی پیش از این سیلاب مهیب که سبب آبگرفتگی بیش از یکصد روستا در استان خوزستان شد به عنوان نعمت الهی یاد کرد که می تواند ریزگردها را تا حدودی کم اثر کند و به کشاورزی و تالاب های کم آب خوزستان جان تازه ای بدمد.
برچسب ها: کارون سیلاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار