روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

خسارات سیل خوزستان در مقایسه با منافع آن ناچیز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از خسارت 40میلیارد ریالی سیلاب به یکی از سایت های محیط زیست استان درمحدوده سرشاخه های رودخانه کارون خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۴۵۷۲
خسارات سیل خوزستان در مقایسه با منافع آن ناچیز است
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بر اثر طغیان کارون ، زیستگاه احیا و تکثیر گون زرد ایرانی و لاک پشت فراتی در پارک ملی دز به زیرآب رفت ولی هیچ یک از گوزن ها آسیب ندیدند.
وی گفت: طغیان بی سابقه کارون و دز باعث شده این پارک کاملا به زیر آب برود و خساراتی به تاسیسات زیربنایی همچون فنس های این پارک وارد شده و نهالستان تولید گونه های بومی با بیش از 13هزار نهال آسیب دیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درادامه گفت: با بالا آمدن بیش از دو متر آب در این پارک ، محیط بانان به مکان امنی انتقال یافتند و به هیچ یک از محیط بانان آسیبی نرسیده است.
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه خسارات های ناشی از این سیلاب بسیار مهیب که در 70سال اخیر بی سابقه بوده در مقایسه با منافع آن بسیار ناچیز است افزود: تالاب های استان با این سیلاب عظیم جان و حیات تازه ای گرفته اند و نگرانی های دوستداران محیط زیست با مرطوب شدن تالاب ها و اراضی اطراف آنان تا حدودی زیادی برطرف شده است.
وی گفت: شاید این سیلاب تا دهها سال در استان خوزستان تکرار نشود بنابراین باید قدر این آب و سبلاب را دانست و برای بهره برداری مطلوب تر از آن برنامه ریزی کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از چالش های اصلی ما در حوزه تالاب کمبود آب در خوزستان و تامین نشدن حق آبه تالاب ها بوده است ابراز امیدواری کرد در سال جاری بخشی از حق آبه دو تالاب شادگان و هورالعظیم تامین شود تا نگرانی ها از برخاستن ریزگردها از بستر این تالاب ها تا حدود زیادی برطرف شود.
وی گفت: ذخایر پشت سدها ، ذخیره اطمینان بخشی برای سیراب کردن بیشه زارهای اطراف کارون و دز که دهها سال تشنه بودند بوجود آورده است و این سبب بهبود شرایط اکولوژیکی بیشه زارها که نقش مهمی در معتدل کردن هوای گرم خوزستان دارند برجای خواهد گذاشت.
سیلاب بی سابقه تاکنون صدها میلیارد ریال به زیرساخت های استان خوزستان خسارت زده ولی به گفته استاندار خوزستان منافع این سیلاب برای خوزستان برکت به همراه خواهد داشت. 
برچسب ها: سیلاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار