۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

تداوم کاهش ذخایر ماهیان کیلکادر آبهای خزر طی16سال

رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران از تداوم کاهش ذخایر ماهیان کیلکا در پی ورود شانه دار مهاجم از سال 79 تاکنون خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۳۰۱۳
تداوم کاهش ذخایر ماهیان کیلکادر آبهای خزر طی16سال مهرداد قلی پور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم.
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران تصریح کرد: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.                                                                                
وی خاطرنشان ساخت: این در حالی است که تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به آبهای مازندران، با 212 فروند شناور در مجموع استانهای مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می شد.                                                                                      
وی گفت: با خارج سازی 120 فروند شناور کیلکاگیر، صید کیلکا سالانه به 20 هزار تن رسید که این میزان نیز سالانه روند کاهشی دارد.
قلی پور در ادامه در خصوص وضعیت صید کیلکا در آبهای خزر بیان کرد: هم اکنون در مجموع استانهای گیلان و مازندران، 80 فروند شناور کیلکاگیر فعالیت دارند که 36 فروند آن در گیلان و 44 فروند دیگر در آبهای مازندران به صید کیلکا اشتغال دارند.   
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران تصریح کرد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات شیلات، صیادان کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران باید سالانه 20 هزارتن صید کنند که طی سالهای اخیر هیچ یک از این استانها به این رقم هدف در صید کیلکا دست نیافته اند.
وی تاکید کرد: با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی موجود، شاهد افزایش قیمت در سوخت شناور، حق بیمه کارکنان شناور و نیز افزایش قیمت ادوات صیادی هستیم.                                                                                                                                        
وی افزود: با این وجود میزان نرخ فروش ماهیان کیلکا در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آن از کاهش 35 درصدی برخوردار بوده است.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران یادآور شد: هر ساله از میزان کیلکای صید شده 12 درصد در بازار داخلی و خارجی مصرف می شود و بیش از 85 درصد آن متاسفانه تبدیل به پودر ماهی شده و در مرغداری ها و... به مصرف می رسد.                                   
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: هم اکنون بیش از 95 درصد کیلکای صید شده در آبهای خزر به پودر ماهی تبدیل می شود.
به گفته وی، سالانه حدود 100 هزارتن پودرماهی در کشور مصرف می شود که دو هزار تن آن از صید کیلکا در گیلان و مازندران تامین می شود.
این مقام مسئول در اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: پودرهای ماهی تولید شده در کشور از کیفیتی به مراتب بالاتر از پودرهای وارداتی برخوردار هستند.                                                                      
وی یادآور شد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات شیلات، صیادان کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران باید سالانه 20 هزارتن صید کنند.
وی اظهار کرد: سال 92، 12 هزار تن کیلکا در آبهای استان مازندران توسط 44 فروند شناور کیلکا گیر صید شد که این آمار نسبت به صید سال ما قبل آن از تغییر خاصی برخوردار نبود.                                                                                              
قلی پور اذعان داشت: در سال 93 نیز در مجموع 13 هزار تن ماهی کیلکا صید شده بود اما در سال 94 با کاهش 40 درصدی صید کیلکا همراه بودیم که مهمترین دلیل آن علاوه بر کاهش ذخایر ماهیان کیلکا، نامساعد بودن شرایط جوی و کاهش تعداد دریاروی صیادان بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار