۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

به زودی 39 شناور مغروقه در اروندخارج سازی می شود

مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر از به انجام رسیدن مناقصه اخذ پیمانکار برای خارج سازی 39 فروند شناور در اروند رود خبر داد و گفت: مناقصه خارج سازی سه فروند شناور دیگر نیز به زودی به سرانجام خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۷۹۲
به زودی 39 شناور مغروقه در اروندخارج سازی می شود
عادل دریس در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: خارج سازی و شناورسازی مغروقه ها در اروندرود و کارون کماکان ادامه دارد.
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر افزود: به طور کلی تاکنون 158 فروند مغروقه از آبهای اروند و کارون توسط اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر خارج سازی شده است.                                                                                 
وی در ادامه تاکید کرد: این تعداد شامل 33 فروند مغروقه رودخانه اروند و 125 فروند مغروقه در رودخانه کارون بوده است. 
این مقام مسئول در بندرخرمشهر از خارج سازی مغروقه های سمت ساحل ایران با انجام برنامه ریزیهای دقیق خبر داد و گفت: این مغروقه ها بر اساس اولویت بندی خارج خواهند شد.
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر تاکید کرد: خارج سازی مغروقه های اروند رود به اعتباری بالغ بر هزار و 200 میلیارد ریال نیاز دارد که تامین آن از سوی سازمان بنادر ودریانوردی کشور در حال پیگیری است.
به گفته وی، هم اکنون خارج سازی و شناور سازی 66 فروند شناور مغروقه شامل شناورهای فلزی، چوبی و .. در رودخانه اروند برنامه ریزی شده است.
وی اذعان داشت: در این راستا خارج سازی 15 فروند از این شناورها در اولویت قرار گرفته است که دلیل آن نیز به ریسک بالای عملیات مزبور می شود.
دریس با اشاره به لایروبی آبراه اروند بیان کرد: این 15 فروند شناور در مسیر عملیات لایروبی و در مسیر اصلی تردد شناورها واقع شده اند.
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر در ادامه گفته های خود از خارج سازی 29 فروند شناور دیگر واقع در مسیر لایروبی پس از خارج سازی 15 فروند مذکور خبر داد.
وی یادآور شد: همچنین 22 فروند شناور دیگر در کناره های ساحل اروند رود قرار گرفته اند که شامل مغروقه هایی با ریسک پایین هستند و خارج سازی آنها در اولویت های بعدی قرار دارد.
دریس در ادامه گفته های خود تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، 9 فروند مغروقه از آبراه اروند و کارون توسط اداره بندر و دریانوردی خرمشهر خارج سازی شده است.
وی از به انجام رسیدن مناقصه اخذ پیمانکار برای خارج سازی 39 فروند شناور در اروند رود خبر داد و گفت: مناقصه خارج سازی سه فروند شناور دیگر نیز به زودی به سرانجام خواهد رسید.
به گفته وی، مراحل تشریفات لازم برای شناسایی پیمانکار توسط سازمان بنادر و دریانوردی کشور به صورت جدی در حال پیگیری است.
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر خاطرنشان ساخت: خارج سازی مغروقه های واقع در وسط آبراه اروند رود که به سمت ساحل ایران قرار گرفته اند، نیازمند اخذ مجوز از کمیته حقوقی اروند رود است که مراحل آن از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می شود.
وی اذعان داشت: به طورعموم شناورهایی که از اروند و کارون خارج سازی می شوند دارای عمر بالای 30 سال هستند و دیگر قابلیت کاربری به عنوان شناور را نخواهند داشت.
دریس تصریح کرد: اما در صورتی که مغروقه های خارج سازی شده امکان بازسازی مجدد داشته باشند پس از انجام عملیات تعمیر و بازسازی و اخذ مجوزهای لازم از مؤسسات و رده بندی سازمان بنادر در صورت آمادگی شناور جهت استفاده مجدد، به ناوگان دریایی اضافه می شوند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر خرمشهر در خصوص اثرات باقی ماندن شناورها در آبهای کارون و اروند تاکید کرد: وجود شناورهای مغروقه، کاهش ضریب ایمنی، تردد شناورها، انباشت گل و لای در بستر رودخانه های اروند و کارون و کاهش عمق آب را در پی دارد.
وی اذعان داشت: همچنین با خارج سازی مغروقه ها از رودخانه های اروند و کارون، به بهبود وضعیت زیست محیطی این رودخانه ها کمک شایانی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار