۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

رفتار متفاوت بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی!

بازار سرمایه پس از دو ماه مسرت بخش ،آخرین ماه سال را با روند نزولی آغاز کرد و برای دومین روز متوالی تمام نماگر های خود را قرمز پوش دید.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۰۴۹۴
رفتار متفاوت بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی!
به گزارش مانا در حالی معاملات طی دو روز ابتدایی هفته روند نزولی به خود گرفت که به نظر می رسد رفتار همیشگی بازار در اسفندماه در روزهای سرخوشی بازار نیز در حال تکرار است و با توجه به نیاز سنتی صندوق های بازنشستگی به نقدینگی در پایان سال و همچنین نزدیک شدن عید کمی از تلاطمات بازار فروکش کرده و تالار نشینان در کنار نقد کردن سرمایه ها در حال اصلاح بورس نیز هستند .
در کنار این رفتار همیشگی بازار، فروکش کردن هیجان کسب سود در معامله گران حقیقی نیز مزیدی بر شرایط این دو روز بازار است اما نکته مهم در این بین فروکش کردن سهام گروه خودرویی هاست که در چند ماه اخیر حکم لیدر مطلق بازار را بازی می کردند و در حالی که شرایط این شرکت ها روند خوبی را طی نمی کرد، بلندای رفع تحریم ها و انعقاد قرارداد ها چنان دل نواز بود که معامله گران را به صرافت کسب سود از این سهم های مورد اقبال انداخت و توصیه تحلیلگران و کارشناسان مبنی بر حبابی شدن این گروه را جدی نگرفتند .
انتشار اخباری مبنی بر واگذاری بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا کافی بود تا کبوتر اقبال از شانه این گروه پرواز کند و صف های عظیم خرید در دوماه قبل تبدیل به صف های بزرگ فروش شود .
روند بزرگ تغییر رویکرد در حالی این روزها اتفاق می افتد که یکی از مهمترین چالش های دو سال اخیر یعنی کاهش نرخ سود بانکی نیز عملیاتی شد و با تفاهم تمام بانکها، از اول اسفند ماه به 18 درصد کاهش یافت و به نظر می رسد بر اساس تغییر جریان نقدینگی از بازار های پولی به بازار سرمایه ای کاهش نرخ سود بتواند این سیالیت را تسریع کند اما دقیقا همزمان با این اتفاق بازار به فاز نزول رفت تا واقعیت در جای دیگری رقم خورد .
بر اساس این گزارش به نظر می رسد ورود نقدینگی به بازار سرمایه و کسب این مهم توسط صنایع بزرگ بورسی، این شرکت های بزرگ جسارت پرداخت بخشی از بدهی خود به بانکها و بنگاه های مالی را به دست اوردند و نظام بانکی نیز از این رهگذر بخشی از منابع خود را وصول کرد، همین امر موجبات توافق بانکها که تا قبل از این حاضر به کاهش نرخ سود نبودند را فراهم آورد تا هم از جریمه 34 درصدی بانک مرکزی رها شوند و هم قدرت بیشتری برای تسهیلات دهی بدست آوردند .
بر همین اساس و در حالی که بیش از 66 درصد بازار در روز جاری در محدوده منفی را دست به دست شدند شاخص کل با 326 واحد افت با ارتفاع 77234 واحدی رسید .
همچنین شاخص کل هم وزن با 130 واحد نزول رقم 12722 را به خود دید . 
روز یکشنبه در حالی شاخص آزاد شناور با 735.8 واحد افت به 86609.8 رسید که شاخص بازار اول (اصلی) با 300 و بازار دوم (فرعی) با 284 واحد افت به ترتیب در ارتفاع 53599 و 171602 واحد قرار گرفتند .
امروز معامله گران تالار حافظ بیش از 2 میلیارد سهم و برگه بهادار را در 121 هزار و چهار صد دفعه معاملاتی به ارزش پنج هزار و صدو نود و سه میلیارد ریال داد و ستد کردند که ماحصل آن کسب ارزش 3335925 میلیارد ریالی برای بازار بود .
همچنین در این روز که بازار تحت تاثیر معاملات عمدتا منفی در دو گروه بانکی و خودرویی در حال نوسان بود ،سهم همراه با 102،پالایش اصفهان با 53.71 و مخابرات با 47.79 بیشترین تاثیرمثبت و در مقابل بانک صادرات با 69.59،بانک پاسارگاد با 68.85 و پتروشیمی خلیج فارس با 61.36 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند .
به نظر می رسد بازار کمی از هیجان دو ماه گذشته فاصله گرفته باشد اما شرایط پویای بازار که در حجم و ارزش آن نهفته است باعث شده تصور بازگشت به قبل از دی ماه کمی از اذهان دور گردد و آینده ای روشن برای بازار سرمایه ترسیم کند .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار