۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

نصب دستگاه بویه موج نگار در جزیره کیش

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از راه اندازی یک دستگاه بویه موج نگار در آبهای ساحلی این جزیره به مناسبت دهه مبارک فجر سال 94 خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۰۱۳۱
نصب دستگاه بویه موج نگار در جزیره کیش
به گزارش مانا محمد جهانشاهی نسب با اعلام این خبرگفت: این بویه در آب های عمیق نزدیک ساحل بندرکیش مستقر و اطلاعات ثبت شده را بلافاصله از طریق امواج رادیویی به ایستگاه ساحلی ارسال می کند.
وی افزود: اندازه گیری، ثبت و ارسال مشخصه های امواج، هواشناسی، شوری و دمای آب از جمله ویژگی های این بویه است.
جهانشاهی نسب گفت: این بویه در قالب طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور طراحی و راه اندازی شده است.
مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش با اشاره به اینکه اطلاعات ثبت شده توسط بویه موج نگار کاربرد زیادی در ایمنی شناورها و حفظ جان سرنشینان دارد، گفت: طراحی بهتر بنادر، سازه های ساحلی و دریایی، کمک به مراکز تحقیقاتی ـ دانشگاهی و گروهای جستجو نجات از دیگر کاربردهای این دستگاه است.
وی خاطرنشان کرد: این بویه با وزن 700 کیلوگرم و با ارزش حدوداً 3 میلیارد ریال قابلیت پیش بینی وضعیت امواج دریا را داراست 
این مقام مسئول با اشاره به مشخصات بویه موج نگار افزود: بدنه بویه به صورت پلاستیک فشرده به قطر و ارتفاع 3 متر از طریق لنگری که به انتهای طناب و زنجیری وصل می شود، در کف دریا مهارمی شود که وزن این لنگر 1500 کیلوگرم است.
وی اضافه کرد: منبع تغذیه بویه ترکیبی از سلولهای خورشیدی و باطری شارژ پذیر است ودارای تجهیزات جانبی همچون چراغ دریایی، بازتاباننده رادار و دکل نصب سنسورهای هواشناسی است.
جهانشاهی نسب خاطرنشان کرد: این بویه می تواند اطلاعات مشخصه های دریایی و هواشناسی را ذخیره کند.
لازم به ذکر است، سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون 11 دستگاه موج نگار دیگربرای اندازه گیری و ارسال گزارش مربوط به شاخص های امواج، هواشناسی و اقیانوس شناسی را در بنادر انزلی، نوشهر، چابهار، امیرآباد، بوشهر، قشم و عسلویه را ه اندازی کرده است.
برچسب ها: کیش
ارسال نظرات
آخرین اخبار