۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹

رکورد شکنی دوباره بورس؛شاخص 68 هزار واحد

بورس تهران هم زمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا و انعقاد تفاهم نامه های اقتصادی که در ادامه سفر به فرانسه نیز تکمیل می شود رشد خیره کننده ای را به خود دید و رکوردی جدید به نام خود به ثبت رساند.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۵۹۹۲۴
رکورد شکنی دوباره بورس؛شاخص 68 هزار واحدبه گزارش خبرنگار مانا بازار سرمایه امروز رکورد خیره کننده و کم سابقه ای را به نام خود ثبت کرد و برای دومین بار طی دو روز معاملاتی تغییر شاخص و ورود به فاز بالاتر را تجربه کرد .
در این روز که گروه بانکی ها بار دیگر شرایط نامناسب خود را تکرار کرد بیشترین ارزش و حجم معاملات متعلق به خودرویی ها بود که سهامداران این گروه و هم چنین معامله گران با ایجاد صف خرید های سنگین به سفر رئیس جمهور و انعقاد تفاهم نامه های همکاری با غول های خودروسازی جهان،به استقبال این رویداد مهم رفتند .
همچنین گروه بانکی که در نوسان منفی طی طریق کرد در حالی دومین گروه با ارزش و حجم بالای معاملاتی بود که نشانه هایی از دستور العمل بانک مرکزی برای صورت های مالی 9 ماهه آنها کم و بیش در بازار در حال نمایان شدن است .
همچنین بانکی ها افت ویژه ای را تجربه کردند که بر اساس شنیده ها بانک مرکزی اجازه انتشار صورت های مالی بر اساس گمانه زنی ها و شرایط موجود را نداده و بر طبق شرایط موجود در سال جاری در نظام پولی کشور احتمالا تعدیل های منفی در انتظار این گروه مهم بازار است و این در حالی است که یکی از پیش قراولان رفع تحریم ها نظام بانکی است و در کوتاه مدت بیشترین تاثیر را از مرتفع شدن تحریم ها نصیب خود می کنند .
اما نکته بارز رفتار معامله گران در حوالی سهم فولاد مبارکه بود که خبرهایی از رئیس اتاق ایران و همچنین کرباسیان مدیر عامل ایمیدرو موید قرار داد پنج میلیارد دلاری این شرکت با ایرتیک ایتالیاست . همچنین شنیده ها از دیدار مدیران زیمنس از شرکت ایرانترانسفو کافی بود تا معامله گران بار دیگر با اقبال بیشتری در این سهم خرید فروش کنند .
اما یکی دیگر از احوالات مهمی که بر بورس حمل مثبت کرد انتشار خبر تایید کلیات بودجه در کمیسیون مربوطه در مجلس بود تا دخل و خرج کشور بر خلاف برخی اخبار ضد و نقیض ، قبل از پایان سال نهایی شود و مشکلی بر مشکلات عدیده اقتصاد کلان کشور وارد نشود همچنین در ادامه این خبر واکنش مثبت بازار جهانی به ورود ایران در بازار نفت نیز باعث شد تا بازار های آسیایی کمی قیمت نفت را رشد دهند و امیدواری خروج از رکود چندماه نفت که یکی از منابع مهم تامین کننده بودجه کشور است مرتفع شود .
بر همین اساس بازار سهام در پنجمین روز از بهمن امسال شاهد رشد دسته‌جمعی نماگرهای خود بود.
شاخص کل در پایان معامله دوشنبه با افزایش 1117 واحدی به رقم 68 هزار و 857 واحد ایستاد.
شاخص کل هم‌وزن نیز با 176 واحد رشد عدد 11 هزار و 112 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 1121 واحدی به رقم 77 هزار و 22 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 898 واحدی عدد 47 هزار و 799 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 1791 واحد رشد به رقم 152 هزار و 889 واحد دست یافت.
همچنین شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز این بازار با 10 واحد رشد عدد 743 واحد را تجربه کرد.
بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با 104 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 103 واحد و فولاد مبارکه با 96 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 38 واحد، بانک صادرات با 27 واحد و بانک پاسارگاد با 10 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.
ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 452 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 2 میلیارد و 60 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 116 هزار و 483 نوبت داد و ستد بود.
به نظر می رسد ادامه روند فعلی بیش از آنکه به شرایط اقتصادی وابسته باشد ،امیدی است که در سهامداران ایجاد شده و با هرخبری از پس برجام سعی در اصلاح ساختار هایی میکنند که دو سال با رکود مواجه شده بود .
برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار