روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

همه مشکلات را با مذاکره برطرف خواهیم کرد

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۵۹۸۷۷
همه مشکلات را با مذاکره برطرف خواهیم کرد
طی سال های گذشته سیاست های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به رغم کوشش و جدیت این سازمان تکالیف مغفول قابل توجه ای دارد. با تغییرات زود هنگام معاونت های دریایی که تابعی از تغییرات کلان تری در این صنعت است این تکالیف گاهی به واسطه شدت دیگر فعالیت های رایج در این سازمان از دستور کار خارج و یا در الویت های ثانوی قرار می گیرد. 
محمد راستاد که پیشتر مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر بوشهر را به عهده داشت اخیرا به معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شده است. او در گفتگو با مانا، کم و بیش همان پاسخ هایی را ارائه داده است که معاونین این سازمان در گذشته به آن پاسخ داده بودند.
 
* برنامه دریایی شما در دوره پساتحریم چیست؟ گفته شده که سیاست های سازمان این است که با توجه به بزرگ شدن روز افزون کشتی ها، درباره عمق کانال ها و عرض آن تدابیری اندیشیده شده است. احتمالا درباره دو بانده کردن ورودی بنادر مطالعاتی انجام گرفته شده است؟ آیا این صحت دارد؟
ـ دوران پساتحریم برای بخش دریایی کشورهمچون سایر بخشهایی که با تجارت بین المللی مرتبط هستند، فرصتهای مهمی را بوجود خواهد آورد. مهمترین برنامه ما این است که دسترسی های دریایی و ناوگان عملیاتی بنادر، تناسب لازم با میزان تقاضای رو به رشد را داشته باشند.
در خصوص وضعیت عمق کانالهای دسترسی دریایی بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با برنامه های توسعه ای خود برای زیرساختهای بندری، همچون اسکله ها، باراندازها و تجهیزات، اعماق کانالها را نیز به میزان آبخور مورد نیاز شناورهای طرح تعیین شده برای بنادر، لایروبی خواهد کرد. به عنوان مثال در بنادر شهید رجایی و چابهار، همزمان با طرح توسعه بندر، عملیات لایروبی احداثی نیز انجام می شود. به علاوه سازمان بنادر و دریانوردی در حال فراهم کردن مقدمات اجرای یک برنامه جامع لایروبی است تا با استفاده از شرکتهای توانمند داخلی، لایروبی و نگهداری کانالهای دسترسی و حوضچه های بنادر کشور را با کیفیت و بهره وری بهتر و مناسب تر انجام دهد.

* بخشی از مشکلات سازمان بنادر در مسافرت های دریایی، مواردی بود که با سازمان مناطق آزاد داشته است، به نظر شما چگونه می توان این مشکلات را رفع کرد ؟ آیا شما برنامه ای برای آن دارید ؟
- از مشکلات گذشته اطلاعی ندارم لیکن مطمئنا همه ارگانهای ذیربط، بایستی هدف مشترکشان تامین ایمنی، امنیت و آسایش مسافران دریایی باشد. بنابراین نحوه تعامل ما با همه سازمانهای مرتبط با مسافرتهای دریایی، در همین چارچوب خواهد بود و مطمئنا در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت. اگرهم مشکلی بوده با مذاکره و هماهنگی برطرف خواهد شد.
 
*حدود 54 شناور مسافری استاندارد در جنوب کشور وجود دارد با توجه به استقبال گردشگران ازسفرهای دریایی آیا برای افزایش این تعداد بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است؟
ـ بعضا درخواستهایی برای خرید کشتیهای مسافری جدید وجود دارد. مانند هر حوزه دیگری، تامین ظرفیت باید متناسب با تقاضا باشد و این تناسب را فعالان بخش خصوصی در این حوزه تشخیص می دهند. لذا چنانچه شرکتهای کشتیرانی و یا تعاونیهای مسافری، بنا به روند تقاضا برای سفرهای دریایی، درخواست اضافه کردن کشتی های مسافربری جدید به ناوگان موجود را داشته باشند، در قالب های تعریف شده و مصوب، مکانیزم های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی به صورت اعطاء تسهیلات از محل وجوه اداره شده، کماکان برقرار خواهد بود.
 
* ناوگان کشتی های لایروب طی سال های گذشته تقریبا فرسوده شده است به نحوی که در بنادر جنوب و شمال کشور کمتر کشتی لایروبی داریم که بتواند بدون مشکل و هزینه های سرسام آور عملیات لایروبی را به انجام برساند. برای این منظور و نوسازی لایروب ها چه برنامه ای دارید؟
- ما یک برنامه جامع لایروبی را در دستور کار قرار داده ایم که فاز اول آن بزودی اجرایی خواهد شد. این برنامه نهایتا منجر به شکل گیری شرکتهای توانمند و ناوگان به روز و مدرن لایروبی در کشور خواهد شد، امیداست تا در آینده علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در بازارهای بین المللی این فعالیت هم حضور داشته و رقابت کنیم. البته ناوگان لایروبی موجود سازمان بنادر و دریانوردی هم علیرغم سن نسبتا بالا توانسته است نیازهای لایروبی نگهداری بنادر کشور را تامین کند و از این حیث می توان گفت که حداکثر بهره برداری ممکن از آنها انجام می شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار