۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

سقوط بی سابقه کرایه کیپ سایزها

کاهش تقاضا برای حمل و نقل آهن در چین و کاهش تولید استیل موجب کاهش 15 درصدی کرایه کشتی های کیپ سایز شد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۹۶۳۸
سقوط بی سابقه کرایه کیپ سایزهابه گزارش گروه بین الملل مانا، شاخص بالتیک برای کشتی های کیپ سایز به 266 واحد رسید که به سرعت به رکورد قبلی نزدیک می شود.
در حال حاضر اجاره کشتی های کیپ سایز به طور متوسط از سه هزار و 594 دلار به سه هزار و 261 دلار در روز رسیده است.
این کاهش کرایه برای کشتی های کیپ سایز نیز در تمام خطوط مشهود است به طوری که کرایه کشتی های کیپ سایز در خط برزیل به چین و غرب استرالیا به چین نیز با رسیدن به کمترین میزان خود هر کدام ارقام 5.69 و 2.86 دلار به ازای هر تن را تجربه کردند که در قرن حاضر بی سابقه بوده است.
کاهش تقاضا برای سنگ آهن از سوی چین باعث کاهش تولید استیل شده است که این دو عامل به نوبه خود موجب انباشت سنگ آهن در بنادر به میزان 99.1 میلیون تن در انتهای هفته گذشته شد که این میزان در هفته پیش از آن 96.1 میلیون تن بود.
پس از کاهش تقاضا برای سنگ آهن، عرضه مازاد و ورود کشتی های جدید به این عرصه که به پشتوانه تقاضای بازار در چین سفارش داده شده بودند، از جمله مشکلات در عرصه حمل و نقل فله محسوب می شود.
در همین حال شاخص حمل فله نیز یکبار دیگر به پایین ترین حد رسید و 402 واحد را تجربه کرد.
بر اساس پیش بینی انجمن استیل و آهن چین، تقاضا برای استیل در چین در سال 2016 و پس از آن به کاهش خود ادامه می دهد. دلیل این امر کاهش سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و ساخت و ساز عنوان شده است.
برخی کارشناسان از احتمال کاهش سه درصدی استیل در سال 2016 خبر دادند که خبر بدی برای فله برداران محسوب می شود.
برزیل و استرالیا به عنوان بزرگ ترین صادرکنندگان سنگ آهن به چین بوده اند. اما به هر حال شرکت سارمارکو برزیل در اواخر سال گذشته تولید خود را کاهش داد که دلیل آن روند رو به کاهش تقاضا برای سنگ آهن و بارگیری آنها در کشتی های کیپ سایز عنوان شده است.
شاخص بارگیری آهن در برزیل از 16 واحد در هفته گذشته به 32 واحد در هفته پیش از آن رسید که در طول دو سال گذشته بی سابقه بوده است.
نرخ روزانه کرایه کشتی های کیپ سایز از هزینه عملیاتی روزانه هفت هزار بسیار پایین تر است و ضرر ناشی از این مشکل منجر به فروش دارایی های شرکت های مربوطه، لغو یا به تعویق انداختن ساخت کشتی های جدید و یا بیکاری موقت فله برها می شود.
از دیگر راهکارهایی که برخی شرکت ها در پیش گرفتند اوراق فله برهای جوان است.
از سوی دیگر سرمایه گذاران اقدام به خرید این کشتی ها با پایین ترین قیمت می کنند به طوری که یک کشتی دست دوم کیپ سایز به قیمت 19 میلیون دلار به فروش رسید که نسبت به 33 میلیون دلار در سه تا چهار ماه پیش کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
برچسب ها: فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار