۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

تنها کشتی تحقیقاتی دریای خزر بودجه ندارد

کشتی تحقیقاتی گیلان به عنوان تنها کشتی تحقیقاتی دریای خزر مدت سه سال است به دلیل نیاز به تعمیرات اساسی، قابل استفاده نیست.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۳۹۳
تنها کشتی تحقیقاتی دریای خزر بودجه نداردرئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: همزمان با آغاز فصل صیدماهیان استخوانی، ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر آغاز شد.
دکتر محمد پور کاظمی با اشاره به اینکه هر ساله این ارزیابی ذخایر در آبهای خزر انجام می شود، گفت: این پروژه تحقیقاتی تا بیستم فرودین ماه سال آینده یعنی تا زمان اتمام صید ماهیان استخوانی به روش صید پره، همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر مستقر در ساری و پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی مستقر در بندر انزلی، پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر را انجام می دهند.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: پس از اتمام پروژه ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر، نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین نتایج به دست آمده در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود که این نتایج مبنای اصلی جهت تصمیم گیریهای نهایی برای تعیین میزان صید در سال آینده خواهد بود.
دکتر پورکاظمی در ادامه بیانات خود تاکید کرد: پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر با استفاده از روشهای نمونه برداری و بیومتری و بدون گشت دریایی انجام می شود.
وی بیان کرد: اکیپ های تیم تحقیقاتی در کنار صیادان پره از ماهیان صید شده توسط صیادان با استفاده از روش های بیومتری نمونه برداری کرده و به این ترتیب برآورد ذخایر آبزیان را انجام می دهند.
عدم ارزیابی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا به دلیل عدم تامین منابع مالی
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر فقط برآورد ذخایر ماهیان استخوانی به غیر از کیلکا و ماهیان خاویاری انجام می شود، تاکید کرد: به منظور ارزیابی ذخایر ماهیان استخوانی به جز کیلکا و ماهیان خاویاری، امسال مبلغ 500 میلیون ریال اختصاص یافته است.
وی در ادامه با اشاره به عدم حمایت مالی برای ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا و خاویاری اذعان داشت: ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا و خاویاری حداقل به 350 تا 400 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که به دلیل عدم تامین این میزان اعتبار، برآورد ذخایر این گونه ماهی استخوانی هم اکنون در آبهای خزر انجام نمی شود.
دکتر پورکاظمی متذکر شد: این میزان اعتبار جهت هزینه های جاری از جمله تامین سوخت، تور نمونه گیری، نیروی انسانی لازم و مواد شیمیایی جهت نمونه گیری هزینه می شود.
ضرورت همکاری ارگان های دریایی برای تامین اعتبار مرمت کشتی تحقیقاتی گیلان
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در خصوص عدم انجام گشت های دریایی به منظور ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر گفت: به دلیل عدم اعتبارات لازم جهت تعمیرات کشتی تحقیقاتی گیلان، سه سال است که گشت تحقیقاتی در آبهای خزر انجام نمی شود.
وی بیان کرد: کشتی تحقیقاتی گیلان به عنوان تنها کشتی تحقیقاتی آبهای دریای خزر به موسسه تحقیقات شیلات کشور تعلق دارد اما به تمام ارگان های دریایی که نیاز به انجام پروژه های تحقیقاتی در دریای خزر داشته اند سرویس ارائه داده است.
به گفته وی، سازمان جغرافیایی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت از جمله ارگان هایی بوده اند که برای انجام کارهای تحقیقاتی سالیان سال از این کشتی بهره برده اند.
تنها کشتی تحقیقاتی دریای خزر حمایت می خواهد
دکتر پورکاظمی با بیان اینکه بیش از 48 سال از عمر این کشتی تحقیقاتی که ظرفیت هزار و 100 تن را داراست می گذرد، خاطرنشان ساخت: هم اکنون این کشتی به دلیل فرسودگی قادر به دریاروی نیست و مدت سه سال است که هیچ گونه اعتباری برای تعمیر آن اختصاص نمی یابد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه فعالیت مجدد این شناور تحقیقاتی به حمایت ملی نیاز دارد، تاکید کرد: امیدواریم از سوی دستگاه هایی که از این کشتی در پروژه های علمی و پژوهشی خود استفاده می کردند، اعتباراتی جهت مرمت و تعمیر آن اختصاص یابد.
وی در ادامه گفته های خود تصریح کرد: هزینه تعمیر کشتی تحقیقاتی گیلان به اعتبار بسیار کلانی نیاز دارد که دولت باید برای تامین آن، برنامه ریزیهای لازم را انجام دهد.
برچسب ها: کشتی تحقیقاتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار