روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

12جزیره کوچک در رودخانه کارون به زیرآب رفت

به دنبال بارندگی های شدید و بالا آمدن آب، 12 جزیره داخل رودخانه کارون به زیر آب رفت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۹۳۵۷
12جزیره کوچک در رودخانه کارون به زیرآب رفت
به گزارش خبرنگار مانا، با افزایش دبی رودخانه کارون علاوه بر اینکه 12جزیره کوچک که مامن پرندگان مهاجر بودند زیر آب رفتند چندین دهنه پل در مسیر این رودخانه نیز تخریب شد.
این جزیره های کوچک که در یک دهه اخیر به علت کاهش شدید آب رودخانه به وجود آمده بود به یکباره با افزایش شدید آب رودخانه ، محو شدند.
بدنبال سیلابی شدن کارون دهها هزار پرنده مهاجر بناچار با خروج از این جزایر، در طول سواحل کارون نقل مکان کردند.
سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرد: هم اکنون دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به بیش از 270متر مکعب در ثانیه رسیده است که در یک دهه اخیر بی سابقه است.
گفته می شود با تداوم بارندگی های شدید ، دبی(آورد) آب کارون باز هم افزایش خواهد یافت واحتمال بروز خسارت به اراضی همجوار رودخانه کارون وجود دارد.
این درحالی است که خروجی آب سدهای بالادست در مسیر رودخانه کارون به منظور جلوگیری از سیلاب و ذخیره سازی آب به حداقل رسیده است. 
مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه ای نسبت به طغیان رودخانه کارون و سیلابی شدن دوباره جریان آب آن هشدار داد.
در همین حال شهرداری اهواز تدابیر لازم را برای پیشگیری از خسارات وارده به کار بسته و ادامه عملیات دیوارسازی دو سوی رودخانه به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی متوقف کرده است.
بارندگی های شدید به قدری کارون را خروشان کرده که به گفته بسیاری از شهروندان، سطح آب آن هیچگاه به این سطح نرسیده است.
قایق های ماهیگیری در رودخانه کارون به طورموقت فعالیت خود را تا فروکش کردن سیلاب ، متوقف کردند.
کارون که به دنبال خشکسالی های پیاپی یک دهه اخیر با چالش های متعددی روبرو شده بود به برکت بارندگی های موثر در سال آبی جاری، این روزها به شرایط آرمانی نزدیک شده است.
بسیاری از شهروندان خوزستانی این روزها پس از سالها عکس های یادگاری و خانوادگی در کنار کارون می گیرند و برخی نیز از وضعیت جدید کارون مستندسازی می کنند.
کارون که ازرشته کوههای بختیاری سرچشمه می گیرد پس از عبور از مناطق مرکزی و مشروب کردن دو سوی اراضی کشاورزی در خرمشهر به دو شاخه تبدیل می شود که شاخه اصلی آن به اروندرود ملحق می شود و شاخه فرعی آن رودخانه بهمنشیر را تشکیل داده که با عبور از شرق آبادان به خلیج فارس می ریزد.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار