۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

بررسی علل کاهش شاخص بالتیک به ارقام حداقلی

علل کاهش شاخص بالتیک، راه های برون رفت از بحران فعلی و دستیابی به تعادل بازار از سوی تحلیلگران صنعت کشتیرانی بررسی شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۶۶۵
بررسی علل کاهش شاخص بالتیک به ارقام حداقلی
به گزارش مانا به نقل از گروه بین الملل کشتیرانی شاخص بالتیک در یکی از روزهای ماه نوامبر میلادی به رکورد جدیدی در سقوط دست یافت که به زعم برخی از مالکان امسال می تواند بدترین سال در تاریخ معاصر بازار حمل فله باشد.
به نظر می رسد محرک این فروپاشی مجموعی از عوامل خصوصا کاهش تقاضای چین و کاهش روند اوراق سازی، به دنبال رقم بالای شاخص BDI در تابستان سال جاری باشد.
بر این اساس مدیر اجرایی شرکت کشتیرانی تایلندی Precious مالکان را به دلیل زود کنار گذاشتن راهکار موثر اوراق سازی در اوایل سال 2015 نکوهش می کند.
Khalid Hashim معتقد است: اکنون مالکان می بایست تا سال 2016 و تا بهبود شرایط در سه ماهه سوم این سال در انتظار بمانند. 
Rahul Sharan تحلیلگر Drewry در دهلی نو در این ارتباط گفته است: بازار حمل فله به دلیل عدم وجود تقاضا تقریبا در کلیه مسیرهای اصلی با روند نزولی مواجه بوده است. کشور چین در این ارتباط نقش منفی داشته و واردات زغال سنگ آن رو به کاهش بوده است. علاوه بر این شرایط نامساعد جوی در شمال چین مدت زمان انتظار در این منطقه را افزایش داده و مانع جابجایی کالا از این منطقه شده است.
به گفته وی مدت زمان توقف در بندر تیانجین به 10 الی 15 روز نیز رسیده است. 
Ralph Leszczynski تحلیلگر موسسه Banchero Costa در سنگاپور نیز با نگرانی می گوید: من نگران هستم که در کوتاه مدت شرایط حتی از این هم بدتر شود. شرایط چین در حال حاضر وخیم است. وی به کاهش 37 درصدی قیمت فولاد از ابتدای سال تاکنون اشاره می کند. 
Hashim نیز به ارتباط بین فولاد ارزان در چین و تاثیر منفی آن بر روند اوراق سازی اشاره می کند و معتقد است: چین صادرات فولاد ارزان خود را افزایش داده و به رقابت با فروشندگان فلزات اوراقی پرداخته است.
دو عامل دیگر که منجر به کاهش میزان اوراق سازی نسبت به نیمه اول سال شده وقوع فصل مونسون در شبه قاره هند بوده است که خریداران را در مقطع ژوییه-سپتامبر از خرید کشتیهای اوراقی منصرف کرد و دیگری آغاز ماه مبارک رمضان بود که طی آن کارگران مسلمان از حجم کار خود می کاهند.
مدیر اجرایی شرکت کشتیرانی تایلندی Precious تاکید می کند: طوفان واقعی در سه ماهه سوم به وقوع پیوست که طی آن تعداد بسیار کمی از کشتیها اوراق سازی شد و بازار نیز سقوط کرد.
Hashim با سرزنش مالکان به واسطه برداشت اشتباه از تاثیر عملکرد خود (در اوراق سازی) گفت: آنها اوراق سازی را در سطح دلگرم کننده ای آغاز کرده  اند.اگر به روند 6 ماهه اول سال توجه کنید می بینید که در18 فوریه به رکورد حداقل 509 واحد رسیدیم. بازار به این روند واکنش نشان داد و 21 میلیون DWT از ظرفیتهای حمل فله خشک طی شش ماهه ابتدای سال به فروش رفت. تنها با این میزان اوراق سازی موازنه عرضه و تقاضا به گونه ای تغییر کرد که شاخص BDI از حداقل 509 واحد به حداکثر 1222 واحد در هشت اوت رسید. این بهبود بازار منجر به شرایطی شد که امروز شاهد آن هستیم و طی آن شاخص BDI به کمتر از 500 واحد کاهش می یابد. کابوسی که قبلا نیز در روندهای بهبود بازار حمل فله به وقوع پیوسته بود در واقع خوشبینی زیاد و پیش از موعد به بازار منجر به مازاد عرضه شد. 
به گفته مدیر اجرایی شرکت کشتیرانی تایلندی Precious همواره در ماه نوامبر، بازارتحت تقاضای پایان سال کشتیهای کیپ سایز بهبود پیدا می کرد و لذا شرایط کنونی نگران کننده است.
وی مانند سایر مالکان راه خروج از این بن بست را ساده نمی بیند.پیش بینی وی ادامه رکود بازار تا پیش از سه ماهه سوم سال 2016 که نرخ ها مجددا افزایش یابند است و معتقد است پیمودن مسیر مشابه مسیری که در نیمه اول سال گذشته طی شده محتمل است.
از سوی دیگر Jens Ismar مدیر اجرایی شرکت Western Bulk نیز اوراق سازی یا تاخیر در تحویل دهی ها را عاملی برای بهبود شرایط در نیمه دوم سال 2016 پیش بینی می کند. هرچند وی نیمه اول سال بعد را دشوار ارزیابی می کند. از سوی دیگرتحویل دهی میزان زیادی کشتی در نیمه ابتدای سال آینده و همچنین تعطیلات سال نوی چینی در آن مقطع را از دلایل این امر بیان می کند و معتقد است برای دستیابی به تعادل در بازار لازم است میزان اوراق سازی را افزایش دهیم. 
در حالیکه Hashim میزان اوراق سازی مورد نیاز برای دستیابی به شرایط بهتر در سه ماهه سوم سال آینده را سه الی چهار میلیون DWT در ماه برآورد می کند اما ارزیابی Ismar لزوم کاهش سن فعلی اوراق سازی از 25 سال به 15 سال است. 
یکی از جنبه های شاخص BDI در سال جاری رد نظر تحلیلگرانی است که این شاخص را به عنوان پیش قراول رشد تجارت جهان می بینند.
Hashim علاقمند است به این تحلیلگران خاطرنشان کند که شاخص BDI بیانگر دینامیک بازار کشتیرانی است و زمانی که عرضه در سطوح بالایی قرار دارد این شاخص نمی تواند بیانگر رشد تجارت باشد: در زمان های خاصی که عرضه ثابت بوده و قادر به پاسخگویی به موقع نیست و تجارت نیز در حال رشد است، تنها در این زمانها است که شاخص BDI می تواند به عنوان معیاری غیرمستقیم در ارزیابی عملکرد اقتصادی جهان مورد استفاده قرار گیرد.
برچسب ها: فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار