۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

جهش سهم حمل ریلی در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به رکوردشکنی های اخیر بندر شهید رجایی، گفت: نسبت حمل ریلی به حمل جاده ای کالا در این بندر از ١٠درصد در سال گذشته به ٢٦درصد در سال جاری افزایش یافته است که یک جهش چشمگیر محسوب می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۵۳۴
جهش سهم حمل ریلی در بندر شهید رجایی
به گزارش مانا ابراهیم ایدنی از رشد ١٠٨درصدی تناژ کالای حمل شده از طریق ریل در هفت ماهه سال ٩٤ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته در بزرگترین بندر تجاری ایران سخن به میان آورد و افزود: بندر شهید رجایی طی دوازده ماهه سال ٩٣ با حمل ریلی سه میلیون و ٢٣٧هزار و ٨٣٦ تن کالا توانست در بین تمامی بنادر ریلی ایران رکورد دار بیشترین رقم شود، این در حالی است که تنها در هفت ماهه سال جاری، سه میلیون و ٩٣٤هزار و٧٨٦ تن کالا از این طریق جابجا شده که یک رکورد جدید در حمل و نقل ریلی بنادر کشور محسوب می شود.
وی گوگرد، پنبه، گنداله آهن ، کانتینر، نفت کوره، مس، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و خودرو را از جمله کالاهای حمل شده از طریق خط ریلی دانست که از طریق بندر شهید رجایی جابجا شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به جابه جایی ٤١٥ هزار و ٥٧٣ تن گنداله آهن با استفاده از پنج هزار و٦٠٠ واگن در هفت ماهه اول سال ٩٤ در بزرگترین بندر تجاری ایران، اضافه کرد: به عنوان مثال در زمینه حمل این نوع کالا، رشد ٦٨ درصدی به لحاظ تناژ و رشد ١٢٠درصدی به لحاظ تعداد واگن استفاده شده طی مدت یاد شده به ثبت رسیده است.
ایدنی همچنین بیان کرد: از ابتدای سال جاری، جابه جایی ٣٣١ هزار و ٣٩٧ تن محموله کانتینری نیز از طریق شش هزار و ٧٤٧واگن در این بندر به انجام رسید.
وی اضافه کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل آماری انجام شده، نسبت حمل ریلی به حمل جاده ای کالا از ١٠درصد در سال ٩٣ به ٢٦درصد در سال ٩٤ افزایش یافته است که یک جهش چشمگیر نسبت به سال گذشته محسوب می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به ایمنی بالای کالا، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک در حمل ریلی بار، تصریح کرد: الزام شرکت های بندری به احداث ریل در محوطه های واگذار شده از جمله برنامه های توسعه حمل و نقل ترکیبی در این بندر است.
این مقام مسئول از ساخت یک دستگاه باسکول استاتیک- دینامیک با سرمایه گذاری ٣,٧ میلیارد ریالی بخش خصوصی و احداث خط فرعی انبار روباز غله به طول ٦٠٠ متر با سرمایه گذاری هفت میلیارد ریالی اداره کل بنادر هرمزگان و شرکت راه آهن به عنوان اقدامات عملیاتی شده در بندر شهید رجایی برای افزایش زیرساخت های ریلی عنوان کرد. 
ایدنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود احداث ساختمان کارگزاران ریلی در زمینی به مساحت ٥٠٠ متر مربع را به عنوان برنامه های آتی این بندر دانست و اظهار داشت: پروژه احداث شانتینگ یارد ریلی مواد نفتی در زمینی به مساحت ٥,٥ هکتار و با پیش بینی سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی نیز در حال طی شدن مراحل اجرایی می باشد.
وی از احداث سیلوی غلات ١٠٠ هزار تنی با دسترسی ریلی در زمینی به مساحت حدود ٤٠ هزار متر مربع سخن به میان آورد و گفت: مراحل اجرایی این پروژه با پیش بینی سرمایه گذاری ٣٦٠ میلیارد ریالی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
ایدنی صرفه جویی٤٠ درصدی زمان و مسافت و ٣٠ درصدی هزینه حمل را از جمله ویژگی منحصربفرد بندر شهید رجایی در میان بنادر منطقه اعلام کرد و افزود: خالی بودن ٢٠ میلیون تن ظرفیت بندر در کریدور شمال-جنوب فرصتی است تا کالای کشورهای آسیای میانه به جنوب شرق آسیا و از این مناطق به اروپای شرقی و قفقاز جابجا شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید کرد: بندر شهید رجایی با دارا بودن ٥٣ کیلومتر شبکه ریلی، طی سال گذشته موفق شد بیش از ٦٤ درصد کل کالاهای حمل شده در بنادر کشور از طریق خط ریلی را به خود اختصاص دهد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار