روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

بخش اعظم مرجان های سفید شده بوشهر احیا شد

با پایش مجدد وضعیت مرجان های سفید شده در اطراف جزایر خارگ و خارگو بوشهر که اواخر هفته گذشته صورت گرفت، مشخص شد بخش اعظم مرجان های سفید شده در آبهای اطراف جزایر خارگ و خارگو احیا شده اند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۵۱۷
بخش اعظم مرجان های سفید شده بوشهر احیا شد
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به خبرنگار مانا گفت: تابستان امسال به دلیل افزایش ناگهانی آب و شوک وارده به محیط زیست دریایی، تعدادی از مرجان های خلیج فارس دچار پدیده سفید شدگی شدند.
امین طلاب تصریح کرد: آخرین سفید شدگی مرجانی در خلیج فارس مربوط به سال 1998 میلادی است اما امسال پس از گذشته حدود 18 سال دوباره شاهد وقوع این پدیده مخرب زیست محیطی شدیم.                           
وی یادآور شد: نخستین پایش بررسی سفید شدگی مرجان ها پس از رسیدن گزارش های اولیه در شهریور ماه امسال در آبهای بوشهر انجام شد.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: از آنجا که آبهای ساحلی جزایر خارگ، خارکو و پارک ساحلی نای بند بیشترین میزان مرجان ها را در خود جای داده اند، لذا این پایش ها در این مناطق صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد: البته اطراف جزیره فارسی نیز تعداد زیادی کلونی های مرجانی زیست می کنند اما از آنجا که این جزیره در اختیار بخش نظامی است، اداره محیط زیست استان نمی تواند بر محیط زیست این جزیره و آبهای اطراف آن نظارت داشته باشد.
این مقام مسئول در استان بوشهر تصریح کرد: در بررسی های اولیه که شهریور ماه انجام شد، مشخص شد که حدود 30 درصد مرجان های جزیره خارگ دچار سفید شدگی شده اند.                                                                                        
طلاب در ادامه با بیان اینکه پایش ها در سه منطقه شرق و غرب جزیره خارگو و شمال جزیره خارگ انجام شد اذعان داشت: این پایش ها نشان داد مرجان های بخش شرقی و شمالی جزیره خارگ در سلامت مناسب به سر می برند اما در غرب جزیره خارگو به علت ساکن بودن جریان های آبی و افزایش دما حدود 40 درصد از مرجان ها سفید شده اند.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: بر اساس تصمیمات به عمل آمده در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شد، پس از مدتی وقفه و با خنک شدن هوا پایش های مجدد به منظور بررسی وضعیت مرجان های سفید شده صورت گیرد.
وی افزود: اواخر هفته گذشته پایش های مجدد بررسی سفید شدگی مرجان ها در آبهای اطراف جزایر خارگ و خارگو با حضور تیمی متخصص از معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شد.
طلاب اذعان داشت: بر اساس بررسی های به عمل آمده مشخص شد، بخش اعظم مرجان های سفید شده آبهای جزایرخارگ و خارگو به صورت مجدد احیا شده اند.
به گفته وی، البته برخی از مرجان های سفید شده هنوز احیا نشده بودند که با توجه به مدت زمان سفید شدگی به نظر می رسد دیگر شاهد احیا آن دسته از مرجان ها نباشیم.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: خنک تر شدن شرایط آب و هوایی می تواند با احیای مجدد مرجان های سفید شده که در اثر افزایش دمای آب دچار سفید شدگی شده بودند، کمک شایانی کند.
این مقام مسئول در استان بوشهر با بیان اینکه هنوز آمار دقیق از میزان برگشت احیای مرجان های خارگ و خارگو از سوی معاونت محیط زیست دریایی اعلام نشده است، اظهار داشت: اما نتایج حاکی از آن است که حدود پنج درصد تلف شدگی مرجانی در آبهای جزایر خارگ و خارگو داشته ایم.
وی همچنین متذکر شد: هنوز پایش های مجدد برای بررسی وضعیت مرجان های سفید شده نای بند انجام نشده است که پس از این پایش ها می توان آمار دقیقی از میزان برگشت مرجان های سفید شده در آبهای استان بوشهر ارائه کرد.
طلاب تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، نیمه آذر ماه جاری پایش های مجدد مرجانها در منطقه نای بند انجام خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار