۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

کشف دو محموله قاچاق در شهرستان کنارک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوجستان گفت: دو محموله قاچاق کوسه ماهیان در شهرستان کنارک کشف و ضبط شد.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۷۸۶۶
کشف دو محموله قاچاق در شهرستان کنارک

به گزارش مانا، به نقل محیط زیست استان سعید محمودی اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست، مبنی بر تعیین نرخ جدید مبالغ ضرر و زیان ناشی از شکار و صید گونه های حیات وحش بررسی صید غیر مجاز در استان نیز در دستور کار این اداره قرار گرفت.
وی افزود: در پی اخذ اطلاعاتی از همیاران زیست محیطی در خصوص صید غیرمجاز و قاچاق تعداد زیادی از کوسه های دریای عمان به کشورهای همسایه، مامورین اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنارک با همکاری یگان حفاظت محیط زیست استان همزمان با فصل بازگیری این موضوع را در دست بررسی خود قرار دادند.
محمودی خاطرنشان کرد: پس از انجام تحقیقات گسترده کلیه اسکله های صیادی جنوب استان زیر نظر قرار گرفت که پس از پهلو گیری لنج های مورد نظر و انجام عملیاتی منسجم در بازرسی از سردخانه این لنج تعداد 30 عدد کوسه از انواع مختلف کوسه ماهیان کشف و ضبط شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: با کشف این تعداد کوسه صید شده قاچاق لنج مورد نظر به همراه شش متخلف دستگیر شدند و با توجه به اسناد و مدارک موجود جهت سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی شهرستان کنارک ارجاع داده شدند.
وی با اشاره به اینکه پس از انجام بررسی های اولیه مشخص شد باله اکثرکوسه های ضبط شده جهت قاچاق به خارج از کشور به منظور استفاده های درمانی و بهداشتی قطع شده اند اظهار داشت: کوسه ماهیان یکی از حیاتی ترین زنجیره های غذایی در دریاها و اقیانوسها هستند و در این میان ماهیان پلاژیک بزرگ نظیر کوسه‌ها، تون‌ها، اره ماهی‌ها و مارلین‌ها نقش عمده‌ای در ساختار و تنظیم عملکرد جمعیت گونه های دریایی دارند و تعادل اکوسیستمی ایجاد می کنند.
محمودی افزود: بیش از 30 گونه کوسه ماهی متعلق به 10 خانواده در آبهای خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد، صید بی رویه، آلودگی های محیطی، استفاده از روش های نامناسب صید و از بین رفتن زیستگاههای کوسه ماهیان از عوامل نابودی کوسه ماهیان در دریای عمان است.
وی ادامه داد: از اواخر سال 93 در زمینه جلوگیری از صید کوسه ماهیان با شیلات استان سیستان و بلوچستان و سازمان مرکزی شیلات ایران مکاتبات متعددی توسط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان صورت گرفت ولی متأسفانه هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام نگرفت تا اینکه این اداره کل را مصصم ساخت تا راساً اقدام به اجرای قانون کند.
سعید محمودی اظهار داشت: نظارت مستمر بر صید، جلوگیری از روش های صید غیر مرسوم و غیر استاندارد واصلاح ادوات صید ، ممانعت از صید قایق های صیادی در آبهای ساحلی و کنترل آلاینده های با منشأ خشکی و دریا از جمله راهکارهای حفظ کوسه های دریای عمان به شمار می رود.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خاطر نشان کرد: کاهش ذخایر کوسه در سطح جهانی باعث شد که انجمن‌های بین‌المللی حفظ و بقای حیات وحش و سایر انجمن‌های مرتبط با این پدیده در این مورد تدابیری اندیشیده و ضمن نظارت بر مدیریت صید کوسه برنامه‌های اصلاحی تدوین نمایند لذا انجمن‌هایی مانند CITES و یا اتحادیه حیات وحش اقیانوس Ocean Wildlife Campaign در آمریکا، طرح مدیریت کوسه اقیانوس اطلس در کانادا، یا انجمن اروپایی ماهیان غضروفی و IUCN ازآن جمله اند.
وی در پایان گفت: براساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت‌ (IUCN) کوسه ماهیان در معرض تهدید و خطر انقراض قرار دارند به طوری که از میان 21 گونه‌ای که در اقیانوس‌های آزاد شنا می‌کنند، 11 گونه در خطر انقراض و در 5 گونه نیز نشانه‌های آسیب پذیری ظاهر شده است.

 

برچسب ها: کنارک
ارسال نظرات
آخرین اخبار