روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

توسعه آبزی پروری با بهره گیری از اصول اصلاح نژاد

مشکلات مربوط به بخش آبزی پروری را می توان با بهره گیری از اصول اصلاح نژاد برطرف و بدون آسیب رساندن به ذخایر آبزیان نسبت به تولید بیشتر در واحد سطح اقدام کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۸۵۸
توسعه آبزی پروری با بهره گیری از اصول اصلاح نژاد
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص به عضویت درآمدن ایران به عنوان رئیس و عضو کاری مشورتی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد گفت: اخذ کرسی های مختلف در سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل از اهمیت بسیار بالایی در پیشبرد اهداف کشور در زمینه های مختلف خواهد داشت این امر در جایگاه علمی و ظرفیت های علمی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
دکتر محمد پورکاظمی، خاطرنشان ساخت:سازمان فائو برای ارزیابی و مدیریت آخرین وضعیت جهانی ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان ۱۰ نفر از متخصصین این رشته را از سراسر جهان و از کشورهای آمریکا، استرالیا، آلمان، ایران، مجارستان، نروژ و سازمان های بین المللی NACA و World Fish Center انتخاب کرده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: طی حکمی از سوی دبیرکل فائو این افراد به مدت دو سال تا اکتبر سال 2017 میلادی منصوب شدند.
وی با اشاره به اینکه اولین نشست این گروه از متخصصین و مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی در تاریخ نهم و دهم مهرماه امسال در کشور برزیل برگزار شد، خاطرنشان ساخت: در این اجلاس بنده نیز به عنوان رئیس این کارگروه برگزیده شدم که این امر نقش مهمی در پیشبرد اهداف علمی کشور در ارتباط با امور شیلاتی خواهد داشت.
به گفته دکتر پورکاظمی، مهمترین وظیفه این گروه ارائه مشاوره علمی به سازمان فائو جهت ارزیابی گزارش ملی کشورهای عضو فائو از آخرین وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان در منابع آبی طبیعی و سیستم آبزی‌پروری کشورها خواهد بود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوری در ادامه گفته های خود اذعان داشت: همچنین تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح نژاد، ‌تشکیل بانک ژن و مدیریت ذخایر ژنتیکی انواع گونه‌های آبزی جهان از دیگر وظایف گروه متخصصین و مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی آبزیان جهان است.
وی از برگزاری جلسه بعدی گروه متخصصین و مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی آبزیان جهان به میزبانی ایران در سال 2017 میلادی خبر داد.
وی خاطرنشان ساخت: در این گروه وضعیت ذخایر ژنتیکی جهان به صورت کاملاً علمی با همکاری کشورهای عضو فائو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته دکتر پورکاظمی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و چگونگی بهره برداری از آنها و نیز اصلاح نژاد گونه های آبزی در امر پرورش بسیار حائز اهمیت است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بیان کرد: دستیبابی به اطلاعات این امر تاثیر بسزایی در توسعه آبزی پروری کشورمان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه آبزی پروری در سالهای اخیر بیشترین میزان رشد در سراسر دنیا داشته است، عنوان کرد: مشکلات مربوط به بخش آبزی پروری را می توان با بهره گیری از اصول اصلاح نژاد برطرف کرد و به این ترتیب توان تولید را در واحد سطح افزایش داد.
وی با اشاره به نقش موثر آبزی پروری در امنیت و تامین غذا در سراسر جهان خاطرنشان ساخت: به این ترتیب با استفاده از اصلاح نژاد می توان بدون آسیب رساندن به ذخایر آبزیان نسبت به تولید بیشتر اقدام کرد.
برچسب ها: آبزی‌پروری
ارسال نظرات
آخرین اخبار