۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

اعتبار یک هزارمیلیارد ریالی برای خارج سازی مغروقه های اروند

سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری اختصاص بودجه هزار و 200 میلیارد ریالی جهت خارج سازی مغروقه های اروند را از سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشور تا حصول نتیجه ادامه می دهد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۷۸۴
اعتبار یک هزارمیلیارد ریالی برای خارج سازی مغروقه های اروند
مدیر اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر در گفتگو با خبرنگارمانا در خصوص اثرات باقی ماندن شناورها در آبهای کارون و اروند تاکید کرد: وجود شناورهای مغروقه، کاهش ضریب ایمنی، تردد شناورها، انباشت گل و لای در بستر رودخانه های اروند و کارون و کاهش عمق آب را در پی دارد.
عادل دریس تاکید کرد: به طورکلی موضوع خارج سازی شناور در رودخانه اروند از سوی دولت و سازمان بنادر و دریانوردی در دست اقدام است که در این خصوص برنامه مناقصه بین المللی 42 فروند و شناسایی پیمانکاران مربوطه از سوی سازمان بنادردر دست پیگیری است.
وی افزود: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی تخصیص اعتبار هزار و 200 میلیارد ریالی جهت خارج سازی مغروقه های اروند را از سازمان برنامه ریزی و مدیریت کشورتا حصول نتیجه در دست پیگیری دارد.                                                  
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر خرمشهر تصریح کرد: در خصوص سرنوشت مغروقه های خارج سازی شده باید گفت که مغروقه هایی که از طریق هزینه های سازمان بنادر و دریانوردی خارج سازی شوند، از محل فروش لاشه خارج سازی شده بنا به قانون دریایی ایران این مبلغ هزینه شده جبران می شود و دوباره در اختیار این سازمان قرار داده می شود.                                           
وی عنوان کرد: البته این موضوع برای مغروقه هایی که امکان استفاده مجدد و یا بازسازی و جهت اضافه شدن به ناوگان دریایی را ندارد رعایت می شود.
این مقام مسئول در استان خوزستان یادآور شد: در صورتی که مغروقه های خارج سازی شده امکان بازسازی مجدد داشته باشند پس از انجام عملیات تعمیر و بازسازی و اخذ مجوزهای لازم از مؤسسات و رده بندی سازمان بنادر در صورت آمادگی شناور جهت استفاده مجدد، به ناوگان دریایی اضافه می شوند.
وی در ادامه متذکر شد: سازمان بنادر و دریانوردی و به تبع آن بندرخرمشهر پیگیری های لازم جهت مغروقه های با مالکیت ایرانی که در نزدیکی ساحل عراق مدفون شده اند را از طریق کمیته حقوقی اروند در دست پیگیری دارد.                              
دریس بیان کرد: در خصوص تعاملات با سازمان محیط زیست، نیز سازمان بنادر و بندرخرمشهر در خصوص قراردادهای شناورسازی که با پیمانکاران مربوطه منعقد می کند، وجود مجوزهای لازم محیط زیستی را در شرایط اختصاصی قراردادهای پیمانکاران ملزم کرده است به این معنی که پیمانکاران موظف به رعایت موارد زیست محیطی در حین خارج سازی مغروقه ها هستند.                          
وی افزود: به همین جهت کلاسهای آموزشی از سوی سازمان محیط زیست برای پیمانکارانی که وظیفه خارج سازی شناورها را به عهده دارند برگزار می شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر خرمشهر اظهار داشت: به این ترتیب در صورت ایجاد آلودگی های زیست محیطی حین انجام خارج سازی مغروقه، پیمانکاران از سوی محیط زیست کاملا به موضوع واقف شده اند و آموزشهای لازم را دیده اند تا بتوانند به سرعت آلودگی را مهار کرده وبه مقامات محیط زیست استان در این خصوص اطلاع رسانی کنند.                                                                                             
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر خرمشهر همچنین در خصوص حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بندر خرمشهر یادآور شد: بندر خرمشهر با استفاده از پتانسیل منطقه آزاد و مزایا و معافیت های منحصر به فرد در منطقه آمادگی لازم جهت جذب سرمایه گذاران و خطوط مختلف کشتیرانی را دارا است.
وی گفت: امیدواریم در سالهای آینده شاهد جذب بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات بندری در اراضی بندر خرمشهر باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار