روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

بی توجهی منطقه آزاد کیش به سفید شدگی مرجان ها

بررسی میزان و دلیل سفید شدگی مرجان های جزایر خارگ، تنب بزرگ و کوچک هنوز مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته اند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۵۵۱
بی توجهی منطقه آزاد کیش به سفید شدگی مرجان ها
مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بعد از اعلام گزارشی مبنی بر سفید شدگی مرجانهای خلیج فارس، معاونت محیط زیست دریایی با تشکیل تیم ویژه ای اقدامات عملی برای بررسی و پایش مرجانهای خلیج فارس و دریای عمان را آغاز کرد.
داوود میرشکار، ادامه داد: این بررسی ها با همکاری مشترک کارشناسان معاونت دریایی و ادارات کل استان های ساحلی جنوبی انجام شد، همچنان ادامه دارد.
به گفته وی، بررسی مرجان ها در خلیج چابهار و برخی مناطق خلیج فارس هم اکنون به اتمام رسیده است و در حال تهیه گزارش هستیم.
مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: بررسی های کارشناسی در خصوص میزان و دلیل سفیدشدگی مرجانهای اطراف جزایر خارگ، تنب بزرگ و تنب کوچک هنوز انجام نشده است.
وی گفت: به زودی بررسی های کارشناسی در این جزایر انجام خواهد شد تا بتوانیم برای تهیه گزارش نهایی از وضعیت تمام مرجان های خلیج فارس اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی در ادامه گفته های خود به وضعیت مرجان های جزایر قشم، هنگام و لارک اشاره کرد و گفت: از آنجا که این جزایر در محدوده سازمان منطقه آزاد قشم واقع شده اند، لذا تهیه گزارش سفید شدگی مرجان ها باید از سوی اداره محیط زیست این سازمان انجام شود.
میرشکار تصریح کرد: گزارشی که از سوی اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم به معاونت دریایی ارسال شده است بسیار خلاصه است و ما از آنها خواسته ایم تا گزارش مفصل تری را در خصوص وضعیت سفید شدگی این جزایر در اختیار ما قرار دهند.
عدم پاسخگویی منطقه آزاد کیش برای بررسی سفید شدگی مرجان ها
این مقام مسئول در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: برای بررسی کارشناسی روی مرجانهای سفید شده کیش نیز مکاتباتی با سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته است که تاکنون پاسخی در راستای این همکاری از آنها دریافت نکرده ایم.
وی گفت: این در حالی است که برای نخستین بار گزارش سفید شدگی مرجان های خلیج فارس توسط یک غواص در کیش به سازمان محیط زیست اعلام شده بود.
مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات مرجان های خلیج فارس در دست نداریم، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر گزارش سفید شدگی مرجانهای چابهار را نهایی و اعلام کنیم.
وی یادآور شد: پس از سفید شدن مرجان ها این احتمال وجود دارد که دوباره این موجودات دریایی احیا و به زندگی خود ادامه دهند که این امر به میزان مقاومت مرجانها بستگی دارد.
میرشکار عنوان کرد: احیای دوباره مرجان ها بین دو هفته تا یک ماه به طول خواهد انجامید، بنابراین ظرف یک ماه آینده پایش های مجددی را انجام خواهیم داد تا مشخص شود چه مقدار مرجان بعد از سفید شدگی به طور مجدد احیا شده اند.
وی تاکید کرد: تا یک ماه آینده نیز هوا خنک تر خواهد شد و در نتیجه دمای آب کاهش می یابد که این امر نیز می تواند به احیای دوباره مرجان های سفیدشده کمک بیشتری کند.
لازم به ذکر است، مرجان‌ها در آب‌های ایرانی خلیج‌فارس، تا اندازه زیادی محدود به جزیره‌ها هستند. بیش‌ترین مناطق مرجانی ایران در خلیج‌فارس در اطراف جزایر خارک و خارکو در شمال و اطراف جزایرجنوبی بین لاوان تا هرمز و جزایر هندورابی، کیش، فارور، بنی‌فارور، سیری، لارک، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و قشم واقع شده‌اند.
آبسنگ‌های مرجانی ایران عمدتاً از نوع حاشیه‌ای بوده و از شمال‌غرب به جنوب‌شرق خلیج‌فارس، در اطراف ۱۶ جزیره و دو منطقه ساحلی، یعنی خلیج نایبند و خلیج چابهار رشد کرده‌اند.
در خلیج‌فارس نرخ تخریب و خسارت وارده به آبسنگ‌های مرجانی به دلیل فعالیت‌های انسانی گسترده و کنترل نشده بسیار شدیدتر از نرخ متوسط جهانی است. طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده‌است که عمده دلایل آن آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و سازهای ساحلی در داخل دریا بوده‌‏است. میان استخراج و بهره‌برداری و حمل و نقل نفت بیش‌ترین نقش را در تخریب سواحل مرجانی دارد.
برچسب ها: کیش مرجان
ارسال نظرات
آخرین اخبار