۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

مهار آتش سوی در تالاب بین المللی هواالعظیم

آتش سوزی در بخشی عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان پس از ساعت ها از وقوع آن مهار شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۶۳۵۴
مهار آتش سوی در تالاب بین المللی هواالعظیم
به گزارش خبرنگار مانا ، در پی این آتش سوزی ، دود آسمان شهر مرزی هویزه در مجاورت این تالاب را فرا گرفته بود ولی هم اکنون آتش سوزی توسط ساکنان محلی این تالاب مهار شده و از سرایت آن به دیگر بخش های این تالاب جلوگیری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان علت این آتش سوزی را خشکسالی عنوان کرد و گفت:خوشبختانه این آتش سوزی به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم سرایت نکرد.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: هنوز از میزان خسارات ناشی از این آتش سوزی گزارشی دریافت نشده است ولی خبرهای دریافتی از مهار و خاموش شدن آتش سوزی نیزارهای این تالاب حکایت می کند. 
در یک دهه گذشته دست کم دو مورد آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده است که در مجموع ، خسارات زیست محیطی زیادی به این تالاب وارد کرد.دوسوم این تالاب در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران واقع شده است .
به گفته لاهیجان زاده خشکسالی یک دهه گذشته پهنه آبی این تالاب را تا 60 درصد کاهش داده است.
بخش های خشکیده این تالاب هم اکنون به یکی از کانون های وقوع ریزگردها تبدیل شده است.
در طول جنگ تحمیلی ، رژیم صدام نیز بخش مهمی از نیزارهای این تالاب مرزی را آتش زد و از ورود آب رودخانه دجله به این تالاب جلوگیری کرد.
تالاب هورالعظیم در سالهای اخیر به علت آلودگی های نفتی ناشی از استخراج نفت و کاهش شدید حق آبه آن ، حال و روز خوشی ندارد.
خرداد ماه سال جاری خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به منظور بررسی آخرین وضعیت نجات بخشی و اقدام های احیا آن ، از تالاب هورالعظیم بازدید و بر تامین حق آبه آن تاکید کرد. 
برچسب ها: هورالعظیم تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار