۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

سال 96 پایان عملیات شناورسازی مغروقه ها در اروندرود

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: عملیات شناور سازی مغروقه ها در آبراه اروند رود تا دوسال دیگر به اتمام می رسد .
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۶۲۸۹
سال 96 پایان عملیات شناورسازی مغروقه ها در اروندرود
ولی الله حیاتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مغروقه هایی که در جریان جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعثی عراق در آبراه اروند رود غرق شد هم اکنون شناورسازی شده است افزود:دولت یازدهم با تاکید رئیس جمهوری مصمم است عملیات باقی مانده شناورسازی مغروقه ها را تا پایان چهارساله عمر دولت یازدهم به اتمام برساند.
وی گفت: در این راستا امسال 17 شناور مغروقه در اروند رود و کارون با توانمندی های داخلی شناورسازی خواهد شد.
وی لایروبی اروند رود را یکی دیگر از چالشهای فراروی این آبراه بین المللی عنوان کرد و افزود: تا کنون کمیته حقوقی لایروبی اروند رود تشکیل شده و نشست های زیادی نیز با مقامات عراقی در این خصوص برگزار شده تا بر اساس قرارداد 1975 الجزایر عملیات لایروبی با مشارکت دو طرف شروع شود .
فرماندار ویژه خرمشهر مشکلات امنیتی در عراق را از دلایل اصلی شروع نشدن عملیلات شناورسازی در اروند رود ازسوی عراقی ها عنوان کرد.
وی افزود: با لایروبی اروند رود عمق این آبراه از 5متر کنونی به9 متر خواهد رسید و امکان تردد شناورهای باظرفیت 25 هزار تن فراهم می شود.
بنا به این گزارش مقامات عراقی بارها وعده داده بودند عملیات لایروبی اروندرود را با مشارکت همسایه شرقی خود شروع خواهند کرد ولی این وعده ها هیچگاه جامه عمل نپوشید.
آبراه اروندرود از سال 1356تاکنون لایروبی نشده و همین امر امکان تردد شناورهای با تناژ بالا را سلب کرده است.
گفته می شود در برخی نقاط آبراه اروندرود بیش از 10متر گل و لای رسوب کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار