۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰

مجوز اوراق کشتی هنوز صادر نشده است/نگرانی محیط زیست از ورود شناور از عراق جهت اوراق

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : واردات شناور برای اوراق در کشور از سوی کشورهای همسایه نگران کننده است و تا زمانیکه مطالعات مربوط به صدور مجوز اوراق کشتی در کشور تکمیل نشود مجوز برای این صنعت صادر نخواهد شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۱۵۵
مجوز اوراق کشتی هنوز صادر نشده است/نگرانی محیط زیست از ورود شناور از عراق جهت اوراق
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات انجام شده جهت ایجاد صنعت اسکراپ در کشور گفت: نتیجه مطالعات صورت گرفته در خصوص ایجاد این صنعت در کشور راضی کننده نیست و با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای مطالعات، نتیجه لازم هنوز کسب نشده است. دلایل مطالعه کنندگان برای جانمایی و ارزیابی زیست محیطی اسکراپ یارد که قرار بود بخشی از این مطالعه باشد هنوز کامل نشده است.
وی با اشاره به انجام اسکراپ های غیر قانونی در کشور افزود: برای انجام اسکراپ قانونی شناورهای بین 150 تا 200 تن درخواست هایی وجود داشته است اما از آنجائیکه قرار است این شناورها جهت انجام اسکراپ از عراق وارد کشور شوند نگران کننده است.
وی افزود: اگرچه با صدور مجوز قانونی از انجام فعالیت غیر قانونی اسکراپ جلوگیری می شود اما تا زمانیکه جانمایی اسکراپ یارد مشخص نشود نمی توان نظری داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مجوز اوراق سازی کشتی داده نشده است گفت : تصمیم بر این است که اجازه واردات کشتی برای اسکراپ داده نشود و معتقدیم در مرحله اول باید برای اسکراپ قایق ها و شناورهای فرسوده در داخل کشور چاره ای اندیشیده شود.
فرشچی یادآور شد: واردات شناور جهت اسکراپ می تواند اثرات نامطلوبی از نظر زیست محیطی داشته باشد زیرا اکثر این شناورها در زمان جنگ استفاده شده اند و آلودگی های ناشی از آنها مشخص نیست بنابراین باید بسیار با دقت عمل شود.
وی افزود: به این منظور باید گروهی متخصص در زمینه مواد پرتوزا و رادیواکتیو وجود داشته باشد تا بازرسی های لازم را انجام دهند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان لزوم همکاری همه نهادها جهت جلوگیری از انجام غیرقانونی اسکراپ اظهار داشت: با توجه به محدود بودن نیروی نظارتی، امکان کنترل و جلوگیری از اسکراپ های غیرقانونی وجود ندارد زیرا اکثر اسکراپ ها به صورت غیر ملموس و شبانه در سواحل انجام می شود بنابران لازم است نظارت ها شدید تر باشد.
فرشچی با اشاره به وجود بیش از 180 کشور ساحلی در دنیا افزود: قطعا این کشورها با سودهای ناشی از این صنعت آشنا هستند اما تنها چهار کشور هند، بنگلادش، پاکستان و چین دارای اسکراپ یارد هستند و این موضوع بیانگراین است که معضلات این صنعت بیش از درآمدهای حاصل از آن است.
وی با بیان لزوم تامل و تفکر بسیار در راه اندازی صنعت اسکراپ گفت: مطالعات در خصوص راه اندازی این صنعت به این منظور انجام شده است که اگر روزی دولت تصمیم گرفت به هر دلیلی در کشور اسکراپ یارد ایجاد کند بداند کدام نقطه را انتخاب کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار