۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

کاهش صید کیلکای گیلان در دو ماه گذشته

صید کیلکا در آبهای گیلان طی دو ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال 93 با کاهش همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۰۰۷
کاهش صید کیلکای گیلان در دو ماه گذشته
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان به خبرنگار مانا گفت: صید کیلکا در تیر ماه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشت.
محمد رضا فکوری ادامه داد: اما وضعیت صید کیلکا در مرداد ماه در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بسیار ضعیف تر بوده است.
فکوری اذعان داشت: سال گذشته هر شناور کیلکاگیر در استان گیلان بین 70 تا 80 تن کیلکا در مرداد ماه صید کرده بود ولی امسال هر شناور حداکثر موفق به صید 30 تن کیلکا شده بود.
وی یادآور شد: طی دو ماه گذشته وضعیت آب و هوایی برای صید مناسب نبوده است و همین امر باعث نارضایتی صیادان کیلکا شده است.
وی با اشاره به اینکه هر ساله شهریورماه بهترین زمان صیدکیلکا محسوب می شود اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در ماه جاری مقدار قابل توجهی کیلکا صید کنیم.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سال گذشته پنج هزار تن کیلکا و سال 92 شش هزار تن کیلکا صید شده بود که پیش بینی می شود امسال نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد.
این مقام مسئول در انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان از وضعیت موجود مصرف کیلکا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: همین امر باعث شده تا کیلکاگیران به سود واقعی دست نیابند.
فکوری تاکید کرد: پنج درصد مجموع صید انجام شده در سال بابت خوراکی انسانی در قالب کنسرو و یا به صورت تازه مورد استفاده قرار می گیرد.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکا گیران استان گیلان خاطرنشان کرد: 95 درصد کیلکای صید شده متاسفانه جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه های فرآوری قرار می گیرد.
وی اذعان داشت: قیمت کیلکایی که به مصرف خوراک انسانی برسد بسیار بیشتر از قیمت پودر ماهی به دست آمده از کیلکا است.
فکوری اظهار داشت: امیدواریم با تدابیری که از سوی سازمان شیلات ایران اندیشیده می شود، فرهنگ مصرف ماهی کیلکا در میان عموم مردم جای خود را باز کند.
وی همچنین به قول سازمان شیلات مبنی بر صادرات این محصول شیلاتی به کشور روسیه اشاره کرد و متذکر شد: صادرات کیلکا می تواند کمک بزرگی به صیادان کیلکا گیر در بحث افزایش نقدینگی داشته باشد که امیدواریم این امر نیز تحقق یابد.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان تصریح کرد: هم اکنون 29 فروند شناور کیلکاگیر در استان گیلان وجود دارد که 27 فروند آنها مشغول صید و دو فروند نیز در حال تعمیر هستند.
فکوری یادآور شد: از گذشته های دور شناورهای کیلکاگیر استان در بندر انزلی و بندر کیاشهر به صید می پرداختند که با افزایش حضور شانه دار مهاجم در آبهای خزر و کاهش چشمگیر ذخایر کیلکای دریای خزر، اکثر شناورهای فعال در بندر کیاشهر توسط سازمان شیلات خریداری شدند.
وی خاطرنشان کرد: تنها دو شناور کیلکا با مجوز بندر کیاشهر هم اکنون در استان گیلان فعالیت می کنند که آنها نیز با وجود اینکه حوزه صیدشان آبهای کیاشهر است اما در آبهای انزلی به صید می پردازند.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان، بیان کرد: صید کیلکا در آبهای گیلان در آبهای ساحلی بندر انزلی صورت می گیرد.
وی گفت: به دلیل نداشتن امکانات لازم جهت صید در اعماق زیاد، نمی توانیم در اعماق بالا به صید بپردازیم اما در بسیاری از کشورهای دنیا صید کیلکا در اعماق نیز انجام می شود.
برچسب ها: صید آبزیان کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار