روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

توسعه حفاظت از محیط زیست دریایی در دولت تدبیر و امید

به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست دریایی کشور، همکاری های بین المللی توسط معاونت محیط زیست دریایی در دولت تدبیر و امید افزایش چشمگیری داشته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۸۵۳
توسعه حفاظت از محیط زیست دریایی در دولت تدبیر و امید
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص عملکرد این معاونت دردولت تدبیر و امید اظهار داشت: همکاری های بین سازمانی و درون سازمانی یکی ازمهترین برنامه های معاونت دریایی در دولت یازدهم بوده است.
پروین فرشچی، ادامه داد: همکاری در برگزاری دومین کنگره، کارگاه و نمایشگاه نمک زدایی از آب های شور در تهران، همکاری با جلسه کارگروه گونه های مهاجر CMS در معاونت طبیعی جهت تهیه گزارش ملی از جمله این همکاری ها بوده است.
فرشچی خاطرنشان ساخت: شرکت در جلسات با ارگان های دریایی در خصوص چالش های محیط زیستی از جمله سازمان شیلات جهت گونه های غیر بومی – گونه های در معرض خطر و ماهیان زینتی و همچنین تخریب زیستگاه های تخم گذاری ماهیان و... در مورد سازمان دامپزشکی علت مرگ و میر ماهیان کفال و... وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگ سازی محیط زیستی نیز از جمله برنامه های برون سازمانی معاونت دریایی محیط زیست محسوب می شود.
وی همچنین از تهیه و امضا تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان محیط زیست با شرکت ملی نفت ایران جهت اختصاص 1.3 میلیون دلار به سازمان جهت خرید بویه، برگزاری جلسات مشترک با امور نظام فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت تصویب و ابلاغ دستور العمل و راهنمایی های تدوین شده معاونت محیط زیست دریایی و برگزاری جلسات مشترک با سازمان استاندارد ایران جهت تصویب و ابلاغ استانداردها ی تدوین شده معاونت محیط زیست دریایی خبر داد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته ملی کشند سرخ با عضویت سازمانها و دستگاههای مرتبط با موضوع نیز یکی ازمهمترین اقدامات این معاونت دردوسال گذشته بوده است.
وی همچنین به همکاری های منطقه ای و بین المللی معاونت محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست دریایی کشور، همکاری های بین المللی توسط معاونت محیط زیست دریایی در دولت تدبیر و امید افزایش چشمگیری داشته است.
به گفته وی، شرکت در پروژه پایش صدف های دوکفه ای سواحل جنوبی کشور و حضور فعال در جلسات منطقه ای اجرایی شدن کنوانسیونهای کویت، لندن و مارپل در منطقه دریایی راپمی و کنوانسیون تهران در دریای خزر از جمله این همکاری ها بوده است.
فرشچی به همکاری با کنوانسیون های تنوع زیستی، گونه های مهاجر و سایتیس اشاره کرد و متذکر شد: شرکت در کارگاه آموزشی تنوع زیستی شمال غرب اقیانوس هند و خلیج فارس و همکاری با جایکا جهت ارزیابی امکان تهیه طرح جامع مدیریت زیست محیطی سواحل خلیج فارس نیز از اهمیت بسیار بالایی برای معاونت محیط زیست دریایی برخوردار است که در دولت تدبیر و امید محقق شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: الحاق کشور به پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگیهای ناشی از منابع و فعالیتهای مستقر در خشکی و الحاق کشور به پروتکل جلوگیری از دفع مواد زاید و سایر مواد در دریا- پروتکل لندن را از دیگر دستاوردهای معاونت دریایی این سازمان عنوان کرد.
وی همچنین همکاری معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان بنادر و دریانوردی را جهت تصویب اصلاحات وارد بر ضمائم، سه، پنج و ششم کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپل) در مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت دانست.
فرشچی درخصوص فعالیت های آموزشی صورت گرفته در معاونت دریایی در دولت تدبیر و امید نیز گفت: برگزاری دوره آموزشی آشنایی با گونه های مهاجم غیر بومی آبهای ساحلی کشور، برگزاری دوره آموزشی احیا و باسازی زیستگاه های حساس ساحلی دریایی و برگزاری دوره آموزشی اخلاق زیستی از جمله این فعالیت های آموزشی بوده اند.
معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت:همچنین برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با روش تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری به روش اسمز معکوس و حذف نیترات از آبهای زیر زمینی" از دیگر فعالیت های مهم آموزشی صورت گرفته توسط معاونت محیط زیست دریایی بوده است.
برچسب ها: فرشچی
ارسال نظرات

نظرات کاربران

دانشجویان پیگیر موضوعات دریایی Iran (Islamic Republic of) ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
0
0
عملکرد بسیار خوبی بود و جای تشکر دارد اما فکر میکنم فعالیت های میدانی و اجرایی کمتری برای حفاظت موجودات و زیستگاه های دریایی در این مدت انجام شده چون اغلب فعالیت ها مربوط به نشست ها و تنظیم تفاهم نامه ها است ما در مناطق دریایی کشور فعالیت حفاظتی و تحقیقاتی قابل توجهی ندیدیم حتی نمیبینیم که بازدید ها و نمونه برداری منظمی از دریا توسط محیط زیست انجام شود وقتی فعالیت های میدانی و نمونه برداری نباشد چگونه می توانیم در مورد وضعیت محیط زیست دریایی بحث و برنامه ارائه دهیم
آخرین اخبار