۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

مرگ نهنگ های خلیج فارس زنگ خطری برای محیط زیست دریایی

مرگ سه نهنگ طی شش ماه اخیر در آبهای خلیج فارس، زنگ خطری بزرگ برای محیط زیست دریایی منطقه محسوب می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۸۰۴
مرگ نهنگ های خلیج فارس زنگ خطری برای محیط زیست دریایی

مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص مرگ سه نهنگ طی شش ماه اخیر در آبهای خلیج فارس، اظهار داشت: آخرین نهنگی که در بندر دیر به گل نشسته بود از گونه " براید" بوده است.
داوود میرشکار،خاطرنشان کرد: طول این نهنگ 12 متر و 80 سانتی متر اعلام شده است و با توجه به وجود ضایعه در قسمت دم آن مشخص شد که این بر اساس برخورد با پروانه های شناور دچار سانحه شده است.
میرشکار یادآور شد: دو نهنگ دیگری که پیش از این در بوشهر به گل نشسته بودند نیز بر اثر برخورد با شناور دچار حادثه شده بودند .
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مرگ سه نهنگ طی شش ماه زنگ خطری بزرگ برای محیط زیست دریایی منطقه محسوب می شود.
وی یادآور شد: در طول سال نیز همواره موارد زیادی مبنی بر مرگ و میر دلفین ها ناشی از برخورد آنها با پروانه شناورها گزارش می شود.
وی خاطرنشان کرد: همین امر بر ضرورت محدودیت در تردد شناورها و وضع قوانین و مقررات جدید برای جلوگیری از آسیب ناشی از برخورد پروانه های شناورها با نهنگ ها و سایر پستانداران دریایی، تاکید می کند.
میرشکار تاکید کرد: به همین منظور قصد داریم تا برگزاری جلسات مشترک با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.
مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: ناخدایان شناورها باید نسبت به نزدیک شدن نهنگ ها و دلفین ها به سمت شناور خود آگاهی یابند و شرایط را به گونه ای تغییر دهند تا با آن پستاندار دریایی برخورد صورت نگیرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا، امکاناتی ایجاد شده که در صورت دیده شدن یک پستاندار بزرگ در مسیر خاصی در یک کشور، به سایر بنادر که احتمال برخورد شناورشان با آن پستاندار وجود دارد خیلی سریع گزارش داده خواهد شد.
وی بیان کرد: به این ترتیب شناورهایی که در آن مسیر در حرکت هستند با متعادل کردن سرعت خود و یا تغییر مسیر از برخورد با آن نهنگ جلوگیری به عمل می آورند.
میرشکار گفت: متاسفانه چنین امکانی هنوز در کشور ما فراهم نشده است و هر از چندگاهی شاهد به گل نشستن لاشه پستاندارن دریایی در سواحل جنوبی کشورمان هستیم.
مدیر کل دفتر زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از آنجا که نهنگ ها گونه های مهاجر هستند و مکان زندگی آنها در خلیج فارس مشخص نیست، لذا انجام طرح های حفاظتی برای آنها بسیار سخت تر است.
به گفته وی، اکثر نهنگ ها به دنبال تغذیه وارد آبهای خلیج فارس شده و دوباره خارج شده و به اقیانوس باز می گردند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم با همکاری سایر ارگان های دریایی نسبت به حفاظت از گونه های با ارزش دریایی اقدامات موثری انجام دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار