۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

آموزش حفاظت از فک خزری برای روسها در آشوراده

آبان ماه امسال کارگاه آموزشی حفاظت از فک خزری برای نمایندگان محیط زیست روسیه و قزاقستان در جزیره آَشوراده برگزار خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۳۹۴
آموزش حفاظت از فک خزری برای روسها در آشوراده

امیر صیاد شیرازی، مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ظرف یک ماه آینده در آکادمی تحقیقاتی منابع طبیعی آستاراخان جلسه ای با مسئولان محیط زیست این کشور برگزار خواهد شد.
به گفته وی، این جلسه با هدف انجام مذاکرات برای ایجاد شرایطی که دانشجویان و پژوهشگران ایرانی بتوانند برای انجام کارهای تحقیقاتی فک خزری در روسیه فعالیت کنند، برگزار می شود.
شیرازی تاکید کرد: از آنجا بیشترین میزان فک های خزر در سواحل روسیه زندگی می کنند، لذا امکان پژوهش در خصوص این تنها پستاندار دریای خزر در سواحل این کشور برای پژوهشگران ایران بسیار راحتتر خواهد بود.
وی یادآور شد: آموزش نیروهای بومی روسیه برای حفاظت از فک های خزری نیز یکی از مهمترین برنامه های مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده است، چرا که بیشترین جمعیت فک خزری در سواحل روسیه متمرکز هستند.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: حفاظت از فک خزری نمی تواند فقط به سواحل ایران محدود شود بلکه تمام کشورهای حاشیه دریای خزر باید نسبت به حفاظت از این پستاندار دریایی اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه فک خزری گونه ای مهاجر است، متذکر شد: حفاظت از فک خزری نیازمند همکاری تنگاتنگ کشورهای حاشیه دریای خزر است.
وی اظهار داشت: از آنجا که حفاظت از فک خزری هم اکنون به صورت پایلوت در میان کشورهای حاشیه دریای خزر در جزیره آشوراده آغاز شده است، لذا قصد داریم سایر کشورهای حاشیه دریای خزر را با آموزش در جزیره آشوراده نسبت به راه اندازی چنین مراکز حفاظتی در کشورشان ترغیب کنیم.
شیرازی خاطرنشان کرد: به همین منظور قصد داریم یک کارگاه آموزشی برای افراد علاقه مند روس و قزاق جهت آشنایی با نحوه حفاظت از فک خزری در جزیره آشوراده نیز برگزار کنیم.
به گفته وی، این کارگاه آموزشی با کمک مرکز حفاظت از فک هلند برگزار می شود و تمام هزینه های آن از سوی این مرکز تامین خواهد شد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری خاطرنشان کرد: کلاس های تئوری آموزش حفاظت از فک خزری را در آستاراخان روسیه برگزار خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته آبان ماه امسال، برخی از نمایندگان محیط زیست روسیه و قزاقستان برای حضور در کارگاه های عملی حفاظت از فک خزری وارد آشوراده خواهند شد.
شیرازی اذعان داشت: همچنین سعی کرده ایم از NGO ها و جوامع محلی نیز برای حضور در کلاس های عملی حفاظت از فک خزری در آشوراده دعوت به عمل آوریم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تصریح کرد: این افراد در قالب گروه های دو یا چهار نفره وارد جزیره آشوراده خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک برگزاری کارگاه های عملی حفاظت از فک خزری نقش موثری در حفاظت هر چه بیشتر فک های خزری توسط روسها و قزاق ها خواهد داشت.
به گفته شیرازی، هم اکنون این کشورها جدیتی در حفاظت از فک خزری نشان نمی دهند و همین امر باعث تهدید نسل این گونه با ارزش طی سالهای گذشته و از بین رفتن آنها شده است.
وی یادآور شد: همچنین بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده قصد داریم تا تحقیقات گروهی مشترک با دانشمندان محیط زیست روسیه در خصوص فک خزری انجام دهیم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تصریح کرد: در همین راستا متخصیص محیط زیست روسیه ابراز تمایل کرده اند که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد برقراری این همکاری های مشترک و به دنبال آن کسب اطلاعات تکمیلی تر در خصوص زندگی فک های خزر به عنوان تنها پستانداران این دریاچه باشیم.
با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است.
از آنجا که جمعیت فک های خزر در شرق دریای مازندران بیشتر است، لذا جزیره آشوراده را مکان مناسب برای راه اندازی این مرکز درمانی و تحقیقاتی در نظر گرفتیم.

برچسب ها: خزر آموزش
ارسال نظرات
آخرین اخبار