۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

کیلکای گیلان امسال به روسیه صادر می شود

دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان گفت: صید ماهیان کیلکا با 28 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای گیلان آغاز شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۷۹۸
کیلکای گیلان امسال به روسیه صادر می شود

محمد رضا فکوری، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از دو ماه تعطیلی صیدکیلکا در آبهای استان گیلان که به دلیل فصل تخم ریزی این گونه ماهیان صورت گرفته بود صید این گونه ماهی از اوایل تیر ماه در آبهای گیلان آغاز شده است.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته پنج هزار تن ماهی کیلکا از آبهای استان گیلان صید شد، گفت: این در حالی است که سال 92 ، شش هزار تن ماهی صید شده بود.
وی اذعان داشت: این کاهش آمار در میزان صید کیلکا در آبهای گیلان به دلیل بدی شرایط آب و هوایی و دریاروی کمتر صیادان اتفاق افتاده است.
فکوری یادآور شد: از آنجا که در فصل تابستان دریا شرایط آرامی تری نسبت به بقیه فصول سال دارد، لذا بیشترین میزان صید کیلکا همواره در فصل تابستان صورت می گیرد.
این مقام مسئول در انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان یادآور شد: میزان صید کیلکا با شروع شهریور ماه به دلیل تلاطم آب دریا و طوفانی شدن آن به شدت کاهش می یابد.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکا گیران استان گیلان اذعان داشت: بر اساس آمار ارائه شده امسال 28 فروند شناورکیلکاگیر به صید کیلکا خواهند پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: سال 90 ، 24 فروند، در سال 91، 25 فروند و در سال 92 ، 26 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای استان فعالیت داشته اند که امسال نیز با ورود دو شناور تعداد شناورهای فعال به 28 فروند رسید.
فکوری افزود: امیدواریم امسال با افزوده شدن این دو فروند شناور، شاهد افزایش میزان صید کیلکا در آبهای گیلان باشیم؛ هر چند که مهمترین عامل تعیین کننده برای میزان صید به شرایط آب و هوایی مربوط می شود.
وی اذعان داشت: با وجود اینکه پانزده روز از زمان صید کیلکا در آبهای گیلان می گذرد اما به دلیل بدی آب و هوا، تنها چهار شب دریاروی داشته ایم که این آمار خوبی نیست.
دبیر انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان در ادامه سخنان خود به تلاش برای صادرات کیلکای صید شده از آبهای گیلان اشاره کرد و گفت: سال 91 آخرین باری بود که یک محموله از کیلکای گیلان به کشور ازبکستان صید شد و پس از آن صادرات این محصول از گیلان به دلیل عدم بازاریابی صورت نگرفته است.
وی گفت: هم اکنون با رایزنی هایی که با مقامات سازمان شیلات ایران صورت گرفته است قصد داریم کیلکای گیلان را در قالب پودر ماهی و کنسرو خوراکی به کشور روسیه صادر کنیم.
وی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: در صورتی که شرایط صادرات کیلکای گیلان به روسیه فراهم شود، سود بسیار خوبی عاید صیادان کیلکا خواهد شد چرا که قیمت فروش کیلکا برای مصرف خوراکی بسیار بالاتر از پودر ماهی است.
این مقام مسئول در انجمن صنفی اتحادیه کیلکاگیران استان گیلان یادآور شد: طی سالهای گذشته بخشی از کیلکای صید شده از آبهای گیلان علاوه بر مصارف کارخانه های پودر ماهی برای مصرف انسانی به کنسرو تبدیل و در سایر استان های کشور جهت فروش پخش می شد.
گفتنی است، از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و از بین رفتن منابع غذایی ماهیان کیلکا، صید این گونه ماهی به شدت کاهش یافت و هنوز بعد از گذشت بیش از 15 سال از این امر هنوز بازسازی ذخایر این گونه ماهی صورت نگرفته است.

برچسب ها: کیلکا گیلان روسیه
ارسال نظرات
آخرین اخبار