۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

محیط زیست جزیره هنگام حفاظت می شود

به زودی تشکل زیست محیطی متشکل از بومیان جزیره هنگام برای حفاظت از محیط زیست این جزیره ایجاد خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۷۱۸
محیط زیست جزیره هنگام حفاظت می شود

افشین عباس نژاد هنگامی، مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام و فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و گردشگری جزیره هنگام در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تشکل زیست محیطی که اعضای آن را جوانان بومی جزیره تشکیل می دهند به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست هنگام آغاز به کار خواهد کرد.
وی یادآور شد: به منظور ایجاد این تشکل هم اکنون مراحل قانونی مورد نیاز در حال طی شدن است که امیدواریم به زوی شاهد آغاز به کار نخستین تشکل زیست محیطی جزیره هنگام باشیم.
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام عنوان کرد: جزیره هنگام به عنوان یکی از مناطق بکر و دست نخورده خلیج فارس دارای محیط زیستی منحصر به فرد در منطقه است.
این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و گردشگری جزیره هنگام تاکید کرد: وجود لاک پشت های دریایی سبز در آبهای اطراف جزیره و نیز حضور لاک پشت های پوزه عقابی برای تخم گذاری به جزیره، از دیگر ویژگی های زیست محیطی جزیره هنگام محسوب می شود.
وی تاکید کرد: با تشکیل تشکل زیست محیطی جزیره هنگام طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی نیز در قالب این تشکل هر ساله به صورت سازماندهی شده اجرایی خواهد شد.
عباس نژاد هنگامی اظهار داشت: بهار هر سال لاک پشتهای پوزه عقابی زیادی برای تخم گذاری به سواحل هنگام وارد می شوند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: همچنین وجود تعداد زیادی جبیر در این جزیره، هنگام را به پناهگاه حیات وحش این گونه تبدیل کرده است.
به گفته عباس نژاد هنگامی، گروه جبیری که در جزیره هنگام زیست می کنند با سایر جبیر های نقاط کشور از تفاوت فاحشی برخوردارند که آن اینکه در تمام ایران هیچ آهو ماده ای شاخ ندارد اما در جبیرهای ماده این جزیره دارای شاخ هستند.
وی تصریح کرد: با ایجاد تشکل زیست محیطی هنگام برنامهایی برای حفاظت هر چه بهتر توسط بومیان منطقه از این گونه با ارزش تدوین خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و گردشگری جزیره هنگام یادآور شد: خار دم مصری نیز گونه بومی جزیره هنگام است که گفته می شود باقی مانده از نسل دایناسورها ست.
وی اذعان داشت: این گونه با وجود ظاهر خشمگین، حیوانی کاملاً بی آزار است که با توجه به اینکه فقط در جزیره هنگام زیست می کند حفاظت آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی در ادامه سخنان خود به وجود دلفین ها در اطراف جزیره هنگام به عنوان مهمترین جاذبه زیست محیطی و گردشگری این جزیره اشاره کرد و گفت: همواره این پستانداران دریایی با خطرات بسیار زیادی مورد تهدید واقع می شوند.
عباس نژاد هنگامی اظهار داشت: یکی از مهمترین این تهدیدات برخورد موتور قایق های تفریحی با این پستاندران است که قصد داریم با آموزش جامع محلی در قالب تشکل زیست محیطی در راستای حفاظت از این گونه با ارزش دریایی اقدام کنیم.
وی همچنین صید و صیادی را عامل مهم دیگری برای از بین رفتن دلفین ها اعلام کرد و گفت: صیادی با روش ترال که به صید ماهیان ساردین اختصاص دارد باعث به تور افتادن دلفین ها و مرگ آنها می شود که امیدواریم با انجام اقدامات موثر از سوی سازمان شیلات ایران شاهد از بین رفتن این معضل زیست محیطی باشیم.
این فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و گردشگری دریایی به مرگ اخیر دلفین های قشم اشاره و خاطرنشان کرد: شیلات باید با سازمان محیط زیست نهایت همکاری را داشته باشد تا بتوانند تا حدودی با کنترل صیادان غیر مجاز از وقوع چنین اتفاقات تاسف باری جلوگیری کنند.


وی یادآور شد: هر چند اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم بارها اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی برای صیادان در خصوص حفاظت از دلفین ها کرده است اما باز هم شاهد بی توجهی بسیاری از آنها نسبت به محیط زیست دریا هستیم.
عباس نژاد هنگامی اظهار امیدواری کرد: تشکل زیست محیطی جزیره هنگام بتواند نقش موثری در راستای حفاظت هر چه بیشتر دلفین ها ایفا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار