۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

600 تن کیلکا به ترکمنستان صادر شد

مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران از کاهش 35 درصدی نرخ فروش ماهیان کیلکای صید شده در آبهای خزر در سال گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۷۱۲
600 تن کیلکا به ترکمنستان صادر شد

مهرداد قلی پور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی موجود، شاهد افزایش قیمت در سوخت شناور، حق بیمه کارکنان شناور و نیز افزایش قیمت ادوات صیادی هستیم.
وی افزود: با این وجود میزان نرخ فروش ماهیان کیلکا در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل آن از کاهش 35 درصدی برخوردار بوده است. 
وی با اشاره اینکه ارزش پروتئین موجود در کیلکا از گوشت قرمز یک و نیم درصد بیشتر است، گفت: متاسفانه به دلیل ریز بودن این گونه ماهی، خرید و مصرف آن مورد توجه مردم نیست.
وی تصریح کرد: البته این بی توجهی به ارزش غذایی کیلکا فقط در ایران دیده می شود چرا که سایر کشورهای دنیا اهمیت زیادی به مصرف این ماهی می دهند.
مدیر عامل اتحادیه کیلکای مازندران خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا این ماهی در کشور ما کمتر مورد استقبال قرار گیرد، بی توجهی به بسته بندی مناسب این محصول است.
وی یادآور شد: سال گذشته 600 تن کیلکا به کشور ترکمنستان صادر شد و این در حالی است که سال 92 حدود 400 تن کیلکا به این کشور صادر شده بود.
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکای مازندران بیان کرد: امیدواریم روند افزایشی میزان صید کیلکا همچنان ادامه داشته باشد تا به این ترتیب سود بیشتری عاید فعالان این صنعت شود.
به گفته قلی پور، قیمت فروش ماهی کیلکا برای مصرف انسانی چندین برابر قیمت فروش آن برای مصرف پودر ماهی است. 
قلی پور اذعان داشت: ماهیان کیلکای صادراتی در صنایع شیلاتی داخلی بسته بندی مناسب شده و سپس صادر می شوند.
به گفته مدیر عامل اتحادیه کیلکای مازندران، صادرات کیلکای ایران یه سایر کشور ها حدود چهار سال است که آغاز شده است.
این مقام مسئول در استان مازندران تاکید کرد: بیشترین میزان صادرات کیلکا به ترکمنستان و ارمنستان صورت می گیرد.
مدیر عامل اتحادیه کیلکای مازندران یادآور شد: هر ساله از میزان کیلکای صید شده 12 درصد در بازار داخلی و خارجی مصرف می شود و بیش از 85 درصد آن متاسفانه تبدیل به پودر ماهی شده و در مرغداری ها و... به مصرف می رسد.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: هم اکنون بیش از 95 درصد کیلکای صید شده در آبهای خزر به پودر ماهی تبدیل می شود.
به گفته وی، سالانه حدود 100 هزارتن پودرماهی در کشور مصرف می شود که دو هزار تن آن از صید کیلکا در گیلان و مازندران تامین می شود.
این مقام مسئول در اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: پودرهای ماهی تولید شده در کشور از کیفیتی به مراتب بالاتر از پودرهای وارداتی برخوردار هستند.
وی یادآور شد: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات شیلات، صیادان کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران باید سالانه 20 هزارتن صید کنند.
وی یادآور شد: سال گذشته 12 هزار تن کیلکا در آبهای استان مازندران توسط 44 فروند شناور کیلکا گیر صید شد که این آمار نسبت به صید سال 92 از تغییر خاصی برخوردار نبود.

برچسب ها: کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار