۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱

صید کیلکا در آبهای مازندران پس از وقفه 3 ماهه آغاز شد/ پیش بینی کاهش صید کیلکا در سال 94

مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران گفت: پس از وققه سه ماهه، صید کیلکا در آبهای مازندران با 44 فروند شناور کیلکاگیر آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۶۷۶
صید کیلکا در آبهای مازندران پس از وقفه 3 ماهه آغاز شد/ پیش بینی کاهش صید کیلکا در سال 94

مهرداد قلی پور به خبرنگار مانا گفت: از تاریخ پنجم فرودین ماه سال جاری صیدکیلکا در آبهای استان مازندران به دلیل تخم ریزی این گونه ماهیان تعطیل شده بود.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تصریح کرد: سطح آگاهی صیادان به حدی رسیده است که با مشاهده زمان تخم ریزی این گونه ماهیان قبل از اعلام پژوهشکده اکولوژی و شیلات، اقدام به تعطیلی صید می کنند.
وی یادآور شد: پس از وقفه سه ماهه صید ماهیان کیلکا از اوایل تیرماه با 44 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای مازندران ازسرگرفته شد.
قلی پور اذعان داشت: تمام شناورهای صید کیلکا در بندر صیادی بابلسر مستقر هستند و در روزهایی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد به دریا می روند.
مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران گفت: از زمان شروع صید به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی، دریاروی کیلکاگیران بسیار اندک بوده است که امیدواریم در روزهای آینده شاهد شرایط بهتری برای دریاروی باشیم.
وی با اشاره به اینکه صید کیلکا در شب صورت می گیرد، تصریح کرد:در حال حاضر صیادان کیلکاگیر با استفاده از نور لامپ و قرار دادن آن در تورهای خود اقدام به صید کیلکا می کنند و این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا برای صید بیشتر کیلکا از پمپ های مکنده استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی در تابستان به دلیل طوفانی نبودن دریا مناسب تر از فصول پاییز و زمستان برای دریاروی صید کیلکا است.
به گفته قلی پور، ورود آب شیرین به دریا که از طریق بارندگی صورت می گیرد باعث تغذیه ریزپلانکتونها که غذای اصلی ماهیان کیلکا را تشکیل می دهد خواهد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در بهار امسال و عدم تغذیه کافی ریزپلانکتونها، پیش بینی می شود در مجموع امسال شاهد کاهش میزان صید ماهیان کیلکا باشیم.
این مقام مسئول در اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران بیان کرد: سال گذشته در مجموع 12 هزارتن ماهی کیلکا صید شده بود.
وی یادآور شد: میزان صید کیلکا در سال گذشته در مقایسه با سال 92 از تفاوت چندانی برخوردار نبود ه است اما همانگونه که گفته شد پیش بینی می شود امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش میزان صید این گونه از ماهیان روبه رو باشیم.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون 80 فروند شناور صید کیلکا در آبهای خزر مشغول صیادی هستند خاطرنشان کرد: از این میان 44 فروند در آبهای مازندران و 36 فروند در آبهای گیلان فعالیت دارند.
وی اذعان داشت: بر اساس اعلام موسسه تحقیقات شیلات، صیادان کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران باید سالانه 20 هزارتن صید کنند.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران تاکید کرد: این در حالی است که طی چند سال اخیر آمار صید دو استان هنوز به 17 هزار تن نیز نرسیده است.
قبل از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر و تهدید کیلکا ماهیان در سال 79، 90 تا 95 درصد گونه کیلکا درسبد صید قرارداشت اما از سال 79 تاکنون با ورود این مهاجم ،میزان صید این گونه به پنج تا 10 درصد کاهش یافته است.

برچسب ها: کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار