۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

مخالفت محیط زیست با ایجاد صنعت اوراق کشتی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اوراق سازی کشتی یکی از مخرب ترین و آلوده کننده ترین صنایع است، گفت: این سازمان با ایجاد آن مخالف است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۲۹۳
مخالفت محیط زیست با ایجاد صنعت اوراق کشتی

به گزارش مانا، پروین فرشچی در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با بیان اینکه اکنون تقاضا برای اوراق کشتی بسیار زیاد است که این جای نگرانی دارد، تاکید کرد:اگر قرار باشد صنعت اوراق سازی کشتی در کشور راه بیفتد، یکی از بیچاره کننده ترین صنایع برای محیط زیست دریایی و خشکی خواهد بود.
فرشچی افزود:به علت اثرات بسیار مخرب این صنعت بر روی محیط زیست در دنیا فقط چهار تا پنج کانون اوراق سازی کشتی وجود دارد که اینها در کشورهای هند، ترکیه، چین و پاکستان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: از آنجا که تقاضا برای ایجاد این صنعت بسیار زیاد است معاونت دریایی سازمان محیط زیست طرحی مطالعاتی را با هدف جمع آوری اطلاعات علمی در خصوص مضرات این صنعت آغاز کرده است.
فرشچی تاکید کرد: تا جایی که می توانیم مانع ایجاد کانون اوراق سازی کشتی در کشور می شویم از همین رو در تلاش برای جمع آوری اطلاعات علمی در این زمینه هستیم.
وی در ادامه به مخالفت سازمان محیط زیست برای بیرون کشیدن کشتی های غرق شده در آب های کشور به ویژه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: سازمان به طور کلی با این مساله مخالف است به ویژه با بیرون کشیدن کشتی هایی که به مرور به زیستگاه مصنوعی آبزیان تبدیل شده اند و یا کشتی هایی که محموله آنها مشخص نیست، به هیچ عنوان موافق نخواهد بود.
وی تاکید کرد: اما اگر در مواردی سیاست بر بیرون کشیدن این کشتی ها از آب باشد، باید الزامات زیست محیطی به طور کامل رعایت شود.
فرشچی به خروج کشتی رافائل از اعماق خلیج فارس اشاره کرد و گفت: به رغم مخالفت سازمان محیط زیست بخشی از این کشتی قطعه قطعه و از آب بیرون کشیده شد.
وی ادامه داد : کشتی رافائل به مرور زمان به زیستگاه طبیعی آبزیان تبدیل شده بود و این مساله موجب وابستگی فرهنگی اهالی به آن شده بود از این رو اهالی نیز با بیرون کشیدن کشتی مخالف بودند اما به دلایل مختلف از جمله اقتصادی رافائل از آب بیرون کشیده شد.
فرشچی با تاکید بر اینکه متولیان این امر تا آخرین مرحله نیز نتوانستند سازمان محیط زیست را برای بیرون کشیدن رافائل متقاعد کنند اما چون اقدامات آن قبلا انجام شده بود این کار صورت گرفت، اظهار کرد:گفته می شود آلیاژی که برای ساخت این کشتی به کار رفته بود از فلزات ارزشمند بود بنابراین هم برای صرفه اقتصادی و هم برای تهیه مواد خام برای ذوب آهن این کار انجام شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در خلیج فارس و دریای عمان صدها کشتی غرق شده وجود دارد که اگر قرار باشد برنامه ای برای بیرون کشیدن آنها اجرا شود قطعا سازمان محیط زیست نظارت دقیق مبنی بر رعایت الزامات زیست محیطی را خواهد داشت.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای صدور مجوز با هدف بیرون کشیدن کشتی اعماق خلیج فارس به سازمان محیط زیست ارسال نشده است.
علت مرگ و میر ماهیان کیش کشند قرمز اعلام شد
این گزارش می افزاید، داود میر شکار مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با بیان اینکه پیگیری وضعیت محیط زیست کیش بر عهده منطقه آزاد است، گفت: بر اساس گزارش منطقه آزاد علت مرگ ماهیان در کیش آلودگی حرارتی و به تبع آن کشند قرمز اعلام شده است .
وی ادامه داد: متاسفانه در 8 ساله گذشته درخواست اختصاص فضایی در منطقه آزاد با رویکرد پژوهش محور احیاء و بازسازی آبسنگ های مرجانی داشتیم و مبلغی نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان واریز شد ولی تا امروز هیچ فضایی برای سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه آزاد کیش در نظر نگرفته شد.
بنابر این گزارش ، ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به اینکه بر اساس قانون همه مسئولیت ها در مناطق آزاد بر عهده منطقه آزاد است و سازمان محیط زیست نقشی در نحوه تعامل و تصمیم گیری در منطقه آزاد را ندارد ، گفت: با عضویت این سازمان در شورای عالی منطق آزاد تا حدود زیادی مشکلات مرتفع شد ولی باز هم کفایت نمی کند.
وی با اعلام اینکه در پیش نویس برنامه ششم پیشنهادی وجود دارد که مدیریت محیط زیست در مناطق آزاد به سازمان حفاظت محیط زیست برگردد، گفت: عملکرد مناطق آزاد با انتقاد روبرو است و برای تقویت وضعیت محیط زیست باید به کمک مناطق آزاد رفت.
دریای خزر در رتبه بندی دریاهای آلوده قرار نمی گیرد
بنابر این گزارش، پروین فرشچی معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه دریای خزر در رتبه بندی دریا ها آلوده قرار نمی گیرد، گفت: دریای خزر در کانون های خاصی آلوده است وآلودگی میکروبی و نفتی با شرایط خاص و در زمان های مختلف دارد .
فرشچی ادامه داد : پایش آلودگی میکروبی دریای خزر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در شناگاه های ساحلی انجام و گزارش آن اعلام می شود .
هشدار های لازم برای شناگاه های آلوده به وزارت کشور اعلام شده است
همچنین در این نشست فریبرزجمال زاد فلاح مدیرکل دفترسواحل و تالابها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت ستاد ساماندهی سواحل در وزارت کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس پایش میکروبی گزارش وضعیت شناگاه های ساحلی را به وزرات کشور منعکس کرده است.
وی با تایید بر اینکه شهرداری های استانهای ساحلی موظف اند هشدار ها لازم برای برخی از شناگاه های به مردم ابلاغ کنند، افزود: شهرداری ها دستور العمل معنا داریی برای مناطق آلوده باید تهیه کنند و تسهیلاتی فراهم کنند تا مردم خود را از این مناطق دور کنند.
تعیین حریم جدید دریای خزر بر عهده وزات مسکن و شهرسازی است
فرشچی با اشاره به نوسانات دریای خزر و خطرات احتمالی برای شهرهای ساحلی و آیا سازمان محیط زیست برنامه ای برای تعیین حریم جدید دریای خزر ندارد گفت: نوسانات دریای خزر امری طبیعی است که مطالعاتی بر روی آن در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ توسط مرکز مطالعات خزر انجام شده است.
به گفته وی همچنین در قالب همکاری های منطقه ای دریای خزر قرار شد روند تغییرات و نوسانات این دریا به شکل سناریوهایی تهیه و در اختیار سیاستمداران قرار گیرد.
معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: براساس این سناریوها افزایش ۱۰ سانتیمتری، ۵۰ سانتیمتری و یک متری برای دریای خزر در نظر گرفته شد تا براساس آن تعیین شود که در صورت رخ دادن این افزایش ارتفاع در دریای خزر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
به گفته وی اما از آن سال ها تاکنون نه تنها افزایشی در دریای خزر رخ نداده که حدود ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دریای خزر کاهش داشته است. بنابراین این پروژه متوقف شد و حریمی جدید برای دریای خزر تعریف نشد.
فرشچی با تاکید بر اینکه روند کاهشی دریای خزر دائمی نخواهد بود اظهار داشت: بنابراین تعیین حریم جدید برای دریای خزر ضروری است که در معاونت قبلی سازمان محیط زیست این موضوع پیگیری شد و بایستی در دستور کار با همکاری وزارت مسکن و وزارت نیرو قرار گیرد.
به گفته وی در حال حاضر ۳۵ ایستگاه پایش دریایی در کشور وجود دارد که در تمام استان های ساحلی این ایستگاه ها وجود دارد.
شناسنامه جزایر کشور تهیه می شود
وی با اشاره به اینکه شناخت وضعیت محیط زیست دریایی کشور در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد، اظهار داشت: سواحل و جزایر متعدد در کشور که بعضی از آنها خالی از سکنه هستند و برخی از آنها شرایط لازم برای بازدید را ندارند، که بزودی شناسنامه جزایر کشور در اولین فرصت تهیه می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه توسعه ای کشور بر روی دریا ها و سواحل و جزایر تمرکز دارد ، گفت: بیش از هر زمان وضعیت محیط زیست کشور باید شناخته شود و پتانسیل های مناطق دریایی در شتاب توسعه برآورد شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار