۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

حجم کل سدهای سیستان 2،1 میلیارد مترمکعب است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی کم امسال، فقط 49 درصد از حجم سدهای مخزنی استان آب دارد.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۲۳۱۶
حجم کل سدهای سیستان 2،1 میلیارد مترمکعب است
به گزارش مانا، احمد عاقبت بخیر در جمع خبرنگاران گفت: امسال سال آبی خوبی برای سیستان و بلوچستان نبوده به طوری که به دلیل ریزش کم باران و برف از ابتدای سال آبی 93-94 (مهرماه) تا کنون ذخیره سازی در پشت سدهای استان انجام نشده است.
وی حجم کل سدهای سیستان و بلوچستان را 2،1 میلیارد مترمکعب عنوان کرد گفت: بارندگی امسال در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال آبی فعلی بیشتر بارندگی ها در حوزه نواحی مرکزی (زاهدان، نصرت آباد و خاش) بوده و در نواحی جنوبی استان بارش کمی داشتیم در نتیجه ذخیره سازی در سدهای استان که عمدتا در جنوب هستند صورت نگرفته و فقط در نواحی مرکزی سبب افزایش آب سفره های زیرزمینی شده است.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان وضعیت آب استان را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال در استان با کاهش نذورات آسمانی روبرو هستیم باید در مصرف بهینه این نعمت الهی بیش از بیش تلاش کنیم.
عاقبت بخیر خاطر نشان کرد: شرایط بارندگی ایجاب می کند تا توسعه فعالیت های کشاورزی را فقط در زمین های واقع در محدوده آب های زیر زمینی استان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: اولویت وزارت نیرو و نظام جمهوری اسلامی به ترتیب بر تامین آب آشامیدنی، محیط زیست، صنعت، خدمات و در آخر برای بخش کشاورزی کشاورزی استوار است.
شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان در زمینه کنترل وضعیت ذخیره سازی آب اقدامات مختلفی را انجام داده است که از آن جمله می توان ساخت هفت سد مخزنی، 15 سد تغذیه ای و 11 سد انحرافی در استان اشاره کرد.
33 سد در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ذخیره آب موجود در آنها برای مصارف آشامیدنی، صنعت، محیط زیست، خدمات و کشاورزی استفاده می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار