mana.ir

کد خبر: ۵۱۸۴۹ |
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

تعرفه های بندری پاسخگوی زمان حال نیست

تعرفه های بندری بر اساس ساختار گذشته نوشته شده است و پاسخگوی زمان حال نیست در حال حاضر زمان آن رسیده که سازمان بنادر و دریا نوردی در ساختار تعرفه ها بازنگری داشته باشد.

تعرفه های بندری پاسخگوی زمان حال نیست
مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر ایران با بیان اینکه تعرفه ها بر اساس ساختاری که در گذشته های دور تهیه شده به این نقطه رسیده است در گفتگو با مانا گفت: اینکه در آن زمان تجارت ایران چگونه بوده و کسانیکه تعرفه ها را طراحی کرده اند نگاهشان به کدام کشورها بوده است بی خبر هستیم .اما آیا آنچه در گذشته نوشته شده پاسخگوی تجارت و صنعت کشتیرانی است؟ و آیا تعرفه ها در سطح منطقه یا بین المللی رقابتی است؟ جوابهای متقن و قاطعی برای این سوالات وجود ندارد اما آنچه مبرهن است اینکه تعرفه های نوشته شده برای زمان خودش پاسخگو بوده و پاسخگوی زمان حال نیست.
امید ملک افزود: برای مثال اگر یک فروند کشتی به طول 300 متر داشته باشیم و قرار باشد 20 هزار تن کالا تخلیه و 15 هزار تن بارگیری کند هر فردی باید بتواند به واسطه این اطلاعات و بر اساس تعرفه ها هزینه کشتی را محاسبه کند اما در حال حاضر این اقدام به هیچ وجه امکانپذیر نیست زیرا در تعرفه ها پارامتر هایی عنوان شده است که از اختیار صاحب کشتی، صاحب کالا و حتی سازمان بنادر و دریانوردی خارج است و این پارامترها نقش های هزینه ای ایفا می کنند.
وی تصریح کرد: عوامل بسیاری از جمله اینکه کشتی شب به بندر رسیده یا روز، چند انبار کشتی فعال بوده، گزارشگر چه گزارش کرده، جرثقیل بندر خراب بوده یا نه و ... در هزینه ها دخیل هستند که همگی باید توسط کشتی پرداخته شود.
ملک با بیان اینکه نمی توان گفت سازمان بنادر و دریانوردی تعرفه فعلی را اختراع کرده است گفت: اما اینکه چرا طی این سال ها کسی حوصله یا دقت نکرده که در تعرفه ها بازنگری کند جای سوال است و در حال حاضر زمان آن رسیده که سازمان بنادر و دریانوردی در ساختار تعرفه ها بازنگری داشته باشد.
وی با اشاره به این نکته که ایران طی سه سال گذشته با تشدید تحریم ها ، در شاخص ارتباط هر کشور با کشتیرانی ها (liner shipping connectivity index ) که توسط سازمان ملل تعریف شده، بیش از 80 در صد افت داشته است گفت : برای مثبت کردن این شاخص و جذب خطوط کشتیرانی به بنادر کشور به تعرفه های تشویقی و ترغیبی احتیاج  داریم تا خطوط تصمیم بگیرند که به بنادر ما مراجعه کنند.
مدیر عامل شرکت بر و بحر ایران به لزوم بازنگری در تعرفه های حقوق و عوارض بندری اشاره کرد و گفت: باید تعداد تعرفه ها را کم و آنها را شفاف کنیم تا هر فردی بتواند به راحتی هزینه های تخلیه و بارگیری و ... را در بنادر ایران محاسبه کند . در حال حاضر محاسبه هزینه ها با 20 تا 30 درصد خطا انجام می شود که این خطا در این صنعت قابل بخشش نیست درصد این خطا ها باید به کمتر از 4 تا 5 درصد نسبت به عدد واقعی برسد.
وی با بیان کارکرد 24 ساعته بنادر در دنیا گفت: در حال حاضر ساعت کاری در بنادر کشور از 7 صبح تا 2 بعد از ظهر است و پس از این ساعات شارژهای اضافه دریافت می شود.
وی در پایان با اشاره به مشکلات نبود هماهنگی در بنادر کشور گفت: باید هماهنگی لازم بین ساعت کاری بنادر، گمرکات و خطوط کشتیرانی بوجود آید سپس تعرفه ها به گونه ای درج شود که برای همگان قابل محاسبه باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین