۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

بررسی ایجاد بورس کالا با محوریت آبزیان در چابهار

در دیدار مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طرح ایجاد بورس کالا با محوریت آبزیان در منطقه آزاد چابهار مورد بررسی قرار گرفت.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۸۷۰۳
بررسی ایجاد بورس کالا با محوریت آبزیان در چابهار

به گزارش خبرنگار مانا؛ حامدعلی مبارکی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در نشست با سعید اربابی نماینده منتخب مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشرفت و تحول منطقه در گرو حمایت و تلاش همه اقشار است.
مبارکی خواستار حمایت از طرحهای اقتصادی مهمی که موجب توسعه و آبادانی شهر و رشد و توسعه مناطق همجوار می گردد شد و افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مراکز مهم آبزی پروری و شیلاتی کشور محسوب می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص قطب سوم پتروشیمی کشور در چابهار گفت: این قطب مهم اقتصادی و زیربنایی که در سال 90 ایجاد و به تصویب هیات وزیران رسیده است با همت مهندسین متبحر کشور در حال شکل گیری است و همین امر باعث هجوم سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منطقه آزاد چابهار در این زمینه شده است.
وی همچنین اظهار کرد:این طرح و راه اندازی آن نقاط قوت بسیار ویژه، منحصر و خاصی را برای منطقه به همراه دارد که می توان به: امكان توسعۀ صنعت پتروشیمی در خارج از تنگۀ هرمز (ضرورت استراتژیک برای توسعۀ استان های مرزی و افزایش امنیت ملی )، امكان استفاده از مزایای قانونمند مناطق آزاد، توسعۀ متوازن صنعت پتروشیمی در کشور، نزدیکی به بازارهای هدف (هند ، چین، و آسیای میانه)، وجود اراضی مناسب و بدون معارض، وجود دو بندر در حال توسعه ، فرودگاه ، راه آهن (دردست احداث) ، بیمارستان و دانشگاه اشاره کرد.
مبارکی گفت: زیرساختهای لازم برای توسعه فعالیتهای صیادی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است و این ظرفیت خدادادی بر بهبود فضای کسب وکار تاثیر شایسته ومناسبی خواهد داشت.
در این نشست مبارکی از اربابی خواستار پیگیری در راه اندازی آموزشکده فنی و حرفه ای، جذب نیروهای بومی در هیات علمی مراکز آموزش عالی و دایر شدن رشته هایی در بخش معدن و پتروشیمی شد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به گستردگی و وسعت سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور که طول آن افزون بر یک هزار کیلومتر است گفت: راه اندازی رشته های دانشگاهی مرتبط با معادن سبب تامین نیروی بازار کار، ایجاد اشتغال و پرورش نیروهای ماهر و در نتیجه کارآمدی و بهره وری بیشتر خواهد شد.
به گزارش مانا کشور ما به دلیل عضویت در کمیته تون ماهیان اقیانوس هند (IOTC) دارای رتبه دوم صید در بین کشورهای فعال در این حوزه اقیانوس هندبوده و وجود اسکله ها و سایر تاسیسات زیربنایی کم نظیر در این نقطه از کشورمان فرصتی طلایی جهت سرمایه گذاری در بخش شیلات را برای علاقه مندان به سرمایه گذاری فراهم کرده است.

ارسال نظرات

نظرات کاربران

جمع کثیری از مردم چابهار Iran, Islamic Republic of ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
0
0
سلام گرم مردم چابهار خدمت خبرگزاری مانا
امیدواریم نظر ما را مثل همیشه به اطلاع برسانید
طرح احداث پتروشیمی چابهار که در فاصله نزدیک از شهر و روستاها قرار دارد اصلاً محلش مناسب فعالیت کارخانه پتروشیمی نیست و تمام آلودگی های آن که بسیار خطرناک بوده وارد شهر و آبهای محدوده بسته خلیج چابهار می شوند و زندگی مردم و سلامتی آنها را در زمان بهره برداری بطور جدی مورد تهدید قرار می دهد . ایجاد آن در این محل نامناسب و کارشناسی نشده ، ضمن گسترش انواع آلودگی و بیماری ها در شهر چابهار ، ضربه بزرگی به ذخایر آبزیان و بدنبال آن صیادای و صیادان منطقه وارد می کند . پس چه جوری این طرح زیر ساخت توسعه صیادی را ایجاد می کند .؟ ایجاد آن در جای نامناسب در واقع لطمه بزرگی به جامعه صیادی و شغل ابا و اجدادی ما وارد میکند . کجای این طرح غیر علمی و غیر منطقی ، نقاط مثبت ویژه دارد ؟ البته شاید سود رسانی به عده ای خاص آنهم به قیمت ایجاد کانون آلاینده برای چابهاری ها ، گسترش انواع بیماری ها و ضربه زدن به صیادان و منابع آبزی تنها نقطه مثبت آن باشد . از مسئول خواهشمندیم چابهار و مردم آنرا از خطرات آلودگی این کارخانه نجات دهند و نگذارند بعضی از سودجویان سلامتی و منابع دریایی ما را بخطر بیاندازند و شرایط زندگی را برای ما سخت کنند .
آخرین اخبار