۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

اختصاص 300 میلیون ریال برای مرمت قلعه جزیره هرمز

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از اختصاص 300 میلیون ریال برای مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۷۰۲
اختصاص 300 میلیون ریال برای مرمت قلعه جزیره هرمزعباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: عملیات مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز از سال 87 توسط گروه پیمانکار در حال انجام است.
وی ادامه داد: به همین منظور هر ساله اعتبارلازم از محل اعتبارات استانی به پروژه مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز اختصاص می یابد.
نوروزی با اشاره به اینکه مرمت این قلعه نیز امسال ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: امسال 300 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و حفاظت قلعه پرتغالیهای هرمز تخصیص یافته است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته امسال نیز پروژه حفاظت اولیه بنای قلعه و رفع خطر ادامه خواهد داشت.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان،خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای راهنما و نورپردازی از دیگر اقداماتی است که طی سالهای گذشته در قلعه پرتغالی های هرمز صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: قلعه پرتغالی ها که در ضلع شمالی جزیره هرمز و درساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالیها برسواحل و جزایر خلیج فارس است.
وی با بیان اینکه این قلعه به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد، خاطرنشان کرد: قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم و ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 3.5 متر با چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان ، تأسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق‌هایی باسقف هلالی است.
نوروزی یادآور شد: در زمان شاه عباس که استعمار پرتغالی‌ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
گفتنی است، علاوه بر قلعه پرتغالی ها در جزایر قشم و هرمز، آثار و بقایای قلعه‌های پرتغالی ها در شهرهای میناب و جاسک نیز دیده می شود.
قلعه‌های پرتغالی‌ها تقریباً در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد؛ این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود 3.5 متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه ساخته شده‌‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار