mana.ir

کد خبر: ۴۵۰۹۵ |
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
نیاز سنجی آموزشیاستانداردهای آموزشی دریانوردی همواره در حال تغییر و متناسب با پیشرفت های علم الکترونیک در صنعت کشتی و کشتیرانی دستخوش چالش های بسیار پیچیده ایست و رویارویی با این چالش ها تنها با نیازسنجی صحیح و برنامه ریزی اصولی امکان پذیر است.
نیازسنجی آموزشی دوره های دریانوردی مبتنی بر قوانین و مقرراتی است که همواره در حال تغییر و دگرگونی است، به همین علت مدارک دریانوردان هر چند سال یکبار از اعتبار ساقط و جهت تمدید گواهینامه های شایستگی دریانوردان ملزم به شرکت در دوره های تطبیقی است، این موضوع اهمیت و نقش آموزش را در استاندارد مدارک دریانوردی نمایان می کند موضوعی که حتی در دنیای پزشکی که اهمیت خود را دارد دیده نمی شود و مدارک پزشکان هر چند سال یکبار باطل نمی شود.
کنوانسیون STCW که موضوع استاندارد آموزش و شایستگی مدارک دریانوردان را پوشش می دهد به دلیل اهمیت تأثیر عامل انسانی در این استاندارد از سال گذشته به (HTW (Human Element Training & Watch Keeping تغییر نام داده و به دلیل اهمیت نقش عامل انسانی در حفظ استاندارد دریانوردی موضوعات مربوط به مدیریت منابع انسانی را نیز به دروس تخصصی دوره های دریانوردی اضافه نموده است. آموزش کلاسیک و تئوری، آموزش عملی، کسب تجربه دریانوردی در کنار مواد آموزشی مناسب و استاندارد، فضای آموزشی مطلوب، اساتید مجرب و آموزش های حین اشتغال بر روی کشتی همگی در حفظ استاندارد و تخصص دریانوردان سهیم بوده که خوشبختانه با عنایت به توجه ویژه به کلیه این موارد در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، سطح علمی دریانوردان کشورمان از جایگاه مطلوبی برخوردار است که این مهم را می توان با این موضوع که دریانوردان تجاری کشورمان به کلیه صنایع دریایی، در داخل و خارج از کشور جذب گردیده اند مرتبط دانست.
آموزش دریانوردی در سطح گروه کشتیرانی ج.ا.ا به دلیل بهره برداری از تجربه 24 ساله جذب و آموزش دانشجو در داخل کشور، حمایتهای بی دریغ مدیریت ارشد گروه کشتیرانی از موسسه آموزشی کشتیرانی، سعی و تلاش اساتید و علاقمندی دریانوردان به کسب علم و تجربه از سطح بالایی برخوردار است.
موسسه آموزشی هیچگاه به حداقل استانداردهای مورد نیاز کنوانسیون بسنده نکرده و در سنوات گذشته نسبت به برنامه ریزی دوره های تخصصی کاربردی متعددی اقدام نموده که برخی از آنها تنها در کارخانه های ساخت موتورهای کشتی برگزار شده است و مشابه آن در هیچ موسسه آموزشی دریانوردی در سطح دنیا یافت نمی شود.
این سرمایه گذاری آموزشی موجب شده در حال حاضر مشکلات تخصصی و پیچیده سیستم های کنترل کشتی توسط دریانوردان بهتر از گذشته عیب یابی شود و درصورت ادامه روند آموزش این قبیل دوره ها، ارتقاء سطح علمی اساتید، ارتقاء کیفی وسایل کمک آموزشی و ارتقاء کیفیت نرم افزارها به مرور از هزینه های تعمیراتی کشتی ها کاسته و فرهنگ تعمیرات توسط متخصصان ایرانی نهادینه و به مرور از نیازمندی به حضور کارشناسان خارجی جهت برطرف نمودن ایرادات فنی بر روی ناوگان کاسته خواهد شد.
ارتقاء کیفیت دوره های شبیه ساز عرشه، دوره های مهندسی، کنترل و الکترونیک در دستور کار موسسه بوده و در این راستا اخیراً کارگاه پیشرفته کنترل که در نوع خود منحصر بفرد است و قابلیتهای بسیار بالایی در انجام شبیه سازی تجهیزات کنترل تأسیسات مختلف را داراست توسط اساتید موسسه طراحی و در دوره های افسر الکترونیک در حال بهره برداری است.
با توجه به پیشرفت های بسیار سریع وسایل الکترونیکی در کشتی مانند وسایل کمک ناوبری، مخابراتی، تجهیزات پل فرماندهی و جایگزینی قطعات مکانیکی با لوازم الکترونیکی، آموزش دوره های الکترونیک و کنترل در کلیه سطوح و همه واحدها امری اجتناب ناپذیر است و در آینده نزدیک خود کاربران وسایل به منظور انجام وظیفه بهینه متقاضی شرکت در این دوره ها خواهند بود.
وجود صنعت کشتیرانی در کنار موسسه آموزشی یکی از بزرگترین ویژگیهای موسسه بوده که سایر مراکز آموزشی از آن برخوردار نیستند چرا که پیوند علم و آموزش و صنعت و بهره برداری از تجارب مشترک، عامل اصلی موفقیت در آموزش پرسنل دریانورد مجرب و حفظ استاندارد لازمه بوده که با تعامل مدیریت، اساتید و کارکنان موسسه با سایر شرکتهای گروه کشتیرانی این پیوند در آینده قوی تر و بی شک ثمره آن که همان ارتقاء کیفیت آموزش دریانوردان خواهد بود بیش از پیش نمایان خواهد شد.

محمودرضا حق دوستی
مـدیـرعـامـل موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار