رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران:
رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه جهش تولید و رونق حملونقل دریایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، گفت: پسکرانه بنادر از ظرفیت ویژهای در راستای توسعه فعالیتهای صنعتی و تولیدی برخوردار، هستند.
سازمان تجارت جهانی در آخرین گزارش منتشره پیشبینی کرد تجات جهانی کالا از طریق دریا پس از آنکه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۱.۲ درصد کاهش مواجه شد در سال ۲۰۲۴ میلادی به طور میانگین به رشد ۲.۶ درصدی و در سال ۲۰۲۵ میلادی به رشد ۳.۳ درصدی خواهد رسید. در این میان آسیا در واردات و صادرات از اروپا جلو میزند.
قیمت سهام شرکتهای بزرگ کشتیرانی در پی بحران دریای سرخ سیر نزولی خود را از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی تا کنون ادامه داده است در این میان تنها خط کشتیرانی Evergreen تایوان موفق شده سهام خود را در حد بالایی ثابت نگه دارد.
دریای سرخ در تجارت بینالمللی دریایی اهمیت زیادی دارد و کانال سوئز و باب المندب، ارزش مهمی در این مسیر دریایی دارند. در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲۲ درصد تجارت کانتینری دریایی جهان از کانال سوئز انجام و کشتیهایی اروپایی از تنگه باب المندب برای دسترسی به این کانال استفاده کردند.
سفیر ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه در دیداری راهکارهای توسعه حمل و نقلی در چارچوب کریدور شمال - جنوب را بررسی کردند.
شرکتهای کشتیرانی تصمیم دارند از ۱۷ آوریل نسبت به افزایش حمل جعبههای کانتینر اقدام کنند در این ارتباط خط کشتیرانی فرانسه از ۱۷ آوریل نرخ حمل کانتینر از بنادر هند به خاورمیانه را به ازای هر کانتینر ۲۰۰ دلار و هاپاگلوید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار افزایش میدهند.
کره جنوبی هفتمین ترمینال کانتینری اتوماتیک با آخرین فنّاوری و تجهیزات آنلاین و هوشمند خود را طی مراسمی در بندر بوسان افتتاح کرد. با راهاندازی این تأسیسات جدید که به عنوان نقطه عطفی تلقی میشود بندر بوسان با سرمایهگذاری ۳۲ میلیاردی در آینده به یک بندر هوشمند جهانی و هاب لجستیک تبدیل خواهد شد.
مرکز دیجیتالی پیشرو به منظور ارتقاء استانداردها و دستیابی به بهترین شیوههای ایمنی و عملکرد زیست محیطی، فعالیتهای بهینه، رفاه اجتماعی و حرکت تحول آفرین در بخش حملونقل فله خشک با عنوان مرکز مستقل برتر فله خشک Dry Bulk Centre of Excellence (DBCE) راه اندازی میشود.
زمانی که خبر تلخ حادثه بالتیمور منتشر شد تجزیه و تحلیل درباره تأثیرات این حادثه در صنعت کشتیرانی و پیامدهای آن از یک سو و درسهایی که باید صنعت کشتیرانی از آن بیاموزد از سوی دیگر توجه مسئولان بندری و مدیران صنعت کشتیرانی به خود مشغول کرد. شاید همه دستاندرکاران دنبال مقصر بگردند، اما این حادثه باعث شده مقامات بندری در سراسر جهان نگران پلهایی باشند که ممکن است توسط کشتیها ویران شود و علاوه بر خسارت جانی، خسارت مالی برجای گذارد. حالا دیگر جامعۀ دریایی به خوبی متوجه شده برای کشتیهای بزرگ باید پلهای بزرگ ساخت و پلهای قدیمی دیگر جواب نمیدهد.
بدین جهت اولین درسی که صنعت کشتیرانی باید از این حادثه بیاموزد آن است که اگر مانعی در کانال حملونقل ایجاد میکنید یا قرار است پلی بر روی رودخانه یا دریا ساخته شود متوجه باشید دیر یا زود ممکن است کشتیهای غولپیکری که روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود با آن برخورد کنند؟
۶۷ فروند کشتی کانتینری به ظرفیت ۴۴۹ هزار TEU کانتینر در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی تحویل خطوط کشتیرانی کانتینری شد که یک رکورد جدید در صنعت کانتینری به شمار میرود.
قطر با امضای یک قرارداد جدید به تعداد ۱۹ فروند کشتی حامل LNG در تاریخ اول آوریل سفارشات ساخت کشتیهای حامل گاز LNG را به ۱۰۴ فروند رساند.
تقاضا برای کشتیهای دستِ دوم فله خشک در سه ماهه اول ۲۰۲۴ از رونق زیادی برخوردار شده و افزایش ۳۵ درصدی را تجربه کرد.