۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خبر داد:

آغاز ورود بچه لاک‌پشت‌ها به خلیج‌فارس در سواحل استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از خارج شدن نوزادان لاک‌پشت‌ها از تخم و ورود به دریا خبر داد و گفت: اکنون با خارج شدن ده‌ها بچه لاک‌پشت از تخم‌ها، ورود آن‌ها به خلیج‌فارس در سواحل استان بوشهر آغاز شده است.
کد خبر: ۹۳۲۸۰

آغاز ورود بچه لاک‌پشت‌ها به خلیج‌فارس در سواحل استان بوشهر

فرهاد قلی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه این استان از ظرفیت‌های مهمی در زیست و زاد و ولد حیات وحش دریایی و ساحلی دارد، اظهار داشت: زیست دلفین، لاک‌پشت، پرستو و پرندگان مختلف دریایی، آبزیان و رویش درختان حرا در خلیج‌فارس از ویژگی‌های استان بوشهر است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله ده‌ها لاک‌پشت از گونه نوک عقابی و سبز در سواحل استان برای تخم‌گذاری لانه‌گزینی می‌کنند خاطر نشان کرد: لاک‌پشت نوک عقابی در سواحل پارک ملی دریایی دیر - نخیلو، نایبند و سواحل بردخون و لاک‌پشت سبز در سواحل و منطقه پناهگاه حیات وحشت خارگ و خارگ زیست و زاد و ولد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: فصل تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی در سواحل حفاظت شده استان بوشهر هر ساله در فصل بهار آغاز می‌شود و تا پایان تیر ادامه دارد.

قلی‌نژاد زیستگاه‌های لاک‌پشت در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: مناطق حفاظت شده ساحلی استان بوشهر محل امنی برای زیست و زادآوری لاک‌پشت‌های دریایی از جمله گونه پوزه عقابی است.

وی اضافه کرد: از پنج گونه لاک‌پشت در سواحل خلیج فارس دو نوع آن شامل نوک عقابی و سبز در سواحل استان بوشهر تخم‌گذاری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه لاک‌پشت سبز بیشتر در منطقه پناهگاه حیات وحش خارگ و خارگو وجود دارد خاطر نشان کرد: لاک‌پشت نوک عقابی در سواحل جزیره‌ای استان بوشهر به‌صورت گسترده تخم‌گذاری می‌کند.

قلی‌نژاد از علامت‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یک سوم لاک‌پشت‌های علامت‌گذاری شده هر ساله برای تخم‌گذاری به سواحل استان بوشهر برمی‌گردند.

وی از آغاز جوجه‌آوری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل استان خبر داد و خاطر نشان کرد: نوزادان لاک‌پشت‌ها بعد از حدود دو ماه از تخم خارج و راهی دریا می‌شوند و اکنون با خارج شدن ده‌ها بچه لاک‌پشت از تخم‌ها،   ورود آن‌ها به خلیج‌فارس در سواحل استان بوشهر آغاز شده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان بوشهر هم با اشاره به اینکه لاک‌پشت‌ها در هر بار ۱۰۰ تخم می‌گذارند افزود: پس از گذشت دو ماه از تخم‌گذاری، بچه لاک پشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند و به سمت دریا حرکت می‌کنند.

خسرو درویشی از عوامل تهدید لاک‌پشت‌ها را گرفتار شدن در تور صیادان آبزیان، آلودگی‌های نفتی و تخریب محل تخم‌گذاری آن‌ها دانست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار